keckes matblogg

Alla inlägg den 26 oktober 2013

Av Chatarina Berglund - 26 oktober 2013 14:52

2013-10-24

Torsdag

När vi slog upp ögonen var det mulet ute och regnet hängde i luften och på fm började det regna och det höll i sig till på em. Den här dagen har jag ägnat mig åt matförberedelse för tjejträffen, och det är min tur att ta mot dessa härliga tjejer.

Tommy han höll sig som vanligt mest på utsidan, och satte fram fågelborden mm. Någon torrfura har vi inte få tag på ännu men vi söker vidare.

Tjeträffens mat förrätten var en rundel av  kavring med en blandning av rökt skinka, purjolök och brieost. På kavringen satte jag först ett lager med en blandning av creme fraiche som jag vispade tills den blev tjock och smaksatte den med senap och kryddor. Ovanpå detta satte jag skinkblandningen. Det är ett gammalt recept som min mamma gjorde när min pappa fyllde 50 år och det var 1961. men det är inte fel att servera den dag igen...Mycket gott

Till varmrätt gjorde jag kryddiga köttfärsbiffar med potatissnurror av smördeg, sallad och hembakad ostfralla.

Till efterrätt blev det äggtoddy med blåbär och en chokladflaska fylld med lite olika likörsmaker   

och kaffe och likör till det. Dom tyckte allt var så gott.

Och tjejträffen den var som vanligt trevlig med mycket surr och massor med skratt. Vi avhandlade en massa olika saker det var hundar och ungar och hembryggt äppelvin...Lite släkutredningar om Siv Malmqvists kusiner. Och Milla berättade att deras hund Sally hade ätit upp en del av inredningen och lite kablar i Mickes bil, hon var extra billig då.

Vi pratade om Lagottohundar en sån har Lotta alltså en tryffelhund. Jag frågade Lotta kan man inte lära en sån hund att söka kantareller, och Lotta sa att det kan man. Tydligen kan man lära dom hitta det mesta som typ åkerbär , hjortron, guld och det vore väl inte fel. Lotta håller på att träna Morris att hitta visakort och det går bra , men nu blir nästa steg att hitta koderna så man har någon nytta av korten. Jag måste säga att jag är väldigt sugen på att köpa en sån hund, men jag måste bearbeta Tommy lite till. Milla berättade att Clara hade sett någon reklam för graviditetstest på TV och då sa hon att så ska jag oxå göra när jag ska ha barn jag tänker inte göra det där andra äckliga haha, jaa ,svarade Milla du måste först göra det andra. Så sant, dessa barn dom är ju för roliga.

Clara hade oxå sett reklamen om artrox på TV där en kvinna är ute med hunden och den drar i kopplet, men inga problem när man tar artrox. Då hade Cklara sagt att den medicinen skulle jag oxå behöva för Sally drar så hårt i kopplet. Haha...Tommy dök upp vid 22.30 ca han var bjuden på blodpalt hos Hasse. Han fick var med sista timmen på vår tjejträff.En mycket trevlig kväll...

Till efterrätten gjorde jag lakritschips och dumleflarn, Jättegott. Jag smälte dumlekola och lakritskäck  i 200 gr ugn i ca 5 minuter och det blev som knäckflarn. Något nytt som jag kan rekommendera.


 

         


Fredag

Lite bättre väder idag med lite sol mellan varven. Jag har förberett för kräftfesten här i kväll. Äntligen ska vi äta kräftorna vi fångat i höst. Jag har gjort en Västerbottensostpaj, bakat ostfralla, focaccia, sallad, och fyllda petit chouxer och äggtody till efterrätt.

Fredrik, Hasse, Christer och Chatrine var här och åt kräftor. Chatrine hade med sig en kall pal med löjromsröra och räkor. Och vi hade 90 st kräftor som vi hade fångat själva + att vi hade en förpackning med köpta kräftor.

Ojjjj, så goda våra egna kräftor var i jämförelse med köpta. Dom var mycket mjukare i skalet och mycket godare smak. Dom köpta var så hårda så man orkade knappt bita sönder klorna. Det var en mycket trevlig kväll med trevliga gäster. Vi surrade och skrattade en hel del. Till framåt småtimmarna höll vi på .Sedan plockade vi undan och kom i säng vid 2-tiden.


                 


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards