keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 30 november 2014

Ming, Storhedenssväng och Hemmadagar med adventsförberedelser

Av Chatarina Berglund - 30 november 2014 17:52

Jaa, nu har en vecka gått igen huja vad tiden springer i väg. Tisdag var det bättre väder och väglag då var vi på Ming och åt lunch vi var bjudna av Karin. jag, Tommy och Hasse och det var massor med mat ett riktigt buffebord. Oj, vad vi åt och gott var det och mätta blev vi.

Efter det åkte vi på Dollar och handlade lite grann och efter det åkte vi till Karin och drack kaffe och jag hjälpte henne med en del papper och Hasse fixade en lucka i köket som hade släppt i ena gångjärnet. En trevlig dag var det.

Efter det åkte vi hem och tog det bara lugnt med lite TV-tittande...

På onsdag åkte vi till Luleå och lämnade igen brödrosten som vi köpte för 2 månader sen för den slutade fungera vilken dålig kvalite.Och sen gick vi där och tittade på systemkameror och det slutade med att vi köpte en Canon

systemkamera, men hur jag ska kunna lära mig den med alla finesser det tar minst 1 vecka och läsa igenom instruktionsboken. Bara att hitta rätt knapp att trycka på när man fotar kan vara svårt... men jag ska nog lära mig så småningom..


 

Torsdag var vi hemma och fixade en hel del till advent. Jag städade och böt gardiner och Tommy var ute och fixade tallris och lite andra utebelysningar. Det är ju så mysigt när man får ta fram julpyntet. Och det blev så fint och vi kände oss nöjda med dagen. Molly var som galen i alla tomtar hon sprang omkring och bar på dom och en del gick hon lite hårdare ut och röck bort skägget så jag fickfram med nål och tråd och laga. Tomten vi har som spelarnär man trycker den på näsan den vart hon oxå galen åt hon hoppade högt för att försöka nå den sen skällde hon och ett långt högt ylande som vi aldrig hört tidigare svårt  att inte skratta. Det måste vara någon ton i melodin som hon inte gillar...

Jag beställde nya laddningsbara ljus från Duni som jag sett på Centrumfiket i Älvsbyn när vi varit där och fikat

och jag trodde det var vanliga ljus men när jag kollade så såg jag att det var laddningsbara jag läste under ljuset och där stod det Duni. Jag gick in på Dunis hemsida och där fanns dom 12 st ljus med en platta att ladda dom på och jag beställde och det gick fort 3 dagar hade jag dom i brevlådan. Och dom är jättefina jag laddade dom i 8 timmar sen placerade jag ut dom i ljusstakarna och tände dom med fjärrkontroll mycket fiffigt och enkelt och dom brinner med ett jättefint sken inte gult...Man kan ställa dom in dom på olika fast sken eller lite fladdrigt som stearinljus..toppen

Fredag fortsatte Tommy utomhus han var och hämtade en gran som vi ska ha ute och satte belysning i den och fint blev det.

Lite annat pynt på utsidan blev det oxå och jag fortsatte att fixa klart inomhus så nu har vi julfint,kul.

Till middag åt vi broccolipaj med grönmögelost, tomater, västerbottensost och en äggstanning till det åt vi knaperstekt bacon och lök samt en sallad. Mycket gott...

Vi tittade senare på postkod och idol och nu är dom bara 2 kvar och båda   är fantastiskt duktiga. Final nästa fredag...

Och så kommer lördag med härligt väder och bara - 5 grader och jag ägnade mig åt V-75 som vanligt med allt som hör till med kuskar och hästar och ibland undrar jag om det skulle var bättre om kuskarna sprang och hästarna satt i sulkyn. Men det blev i alla fall 7 rätt på både C-nas och mitt system , men vad gör det inte blev vi förmögna nää, 154 kr på vardera systemet och ingen utdelning på 6 och 5 rätt. Jaja, hoppas vi ¨får 7 nästa lördag oxå men med högre vinstsumma...

På em kom Rasmus och Linnea ut och skulle sova här och det är ju jättekul när dom kommer och hälsar på dom är så gulliga. Och vi var bjudna till Christer och Chatrine på glöggmingel tillsammans med våra andra grannar Thord och Birgitta, Det var så god glögg och gott tilltugg med pepparkakor med grönmögelost, hembakta saffransbullar. Efter det en skagentårta med räkor och löjrom och vin och öl till det. Mycket gott och  trevligt att träffas och surra en stund i den mysiga adventstiden...

 


 

Molly har oxå julpyntat.....

     

Till middag blev det en förrätt md räkor, lax och löjrom på kavringsrundel. Till varmrätt köttfärsbiffar med egen friterad pommes, sallad och hemgjorda chili cheesoch till efterrätt kladdkaka med grädde. Rasmus och Linnea tyckte det var gott och det tyckte vi oxå. Sen satt vi och surrade mest hela kvällen och rätt sent hörde vi en skoter och det var Lasse och Carina som hälsade på i den sena timmen och då blev det ännu mer surrande och skrattande om allt möjligt och dom var kvar till 03.30 huja men sen bev det sängen ochvi sov till 10.30 och Rasmus och Linnea sov till 11.30 så morgonfikat för dom blev kl 12.00....i dag har vi inte gjort så mycket Linneas pappa hämtade dom vid 14-tiden för dom skulle vara barnvakt åt Linneas småsyskon..Och till middag åt vi Gulaschsoppa med köttfärs, lök, vitlök, paprika, krossade tomater, persiljerot, morötter, potatis och en röra md creme fraiche sweetchilisås och den starka jalapenosåsen. Till det ostmackor. oj vad gott det var..Nu blir det inte mer.....



         


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards