keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 1 januari 2015

Sammanfattning av sista veckan på 2014......

Av Chatarina Berglund - 1 januari 2015 13:43

Jaha då har julen sprungit i väg och det var lugnt. Vi var hos Anna och Robin och hade en mycket trevlig kväll tillsammans med Iris och Lars-Åke,Jonas, Lee och Andre och så klart alla barnbarnen + Linnea..

Någon tomte kom inte barnen är lite stora för det, men egentligen blir man någonsin för stor för tomten    . Som vanligt mycket god mat och alldeles för mycket..

När vi sen plockade undan all mat skojade jag  med Wilma och sa att nästa jul ska vi bara skära upp 5 skivor leverpastej för det syntes knappt att någon rört den och inte bara den mycket annat oxå som knappt var rört..Men nästa år har vi glömt det igen.

Mycket julklappar fanns det oxå mest till barnbarnen men det är ju så det ska vara..Tänk att just på julafton slog kylan till och vi som inte vant oss vid kyla denna vinter blev lite överraskade. Vi kunde ändå sitta i Anna och Robins nya inglasade altan trots att det var så kallt. Dom fick en gasolkamin med fläkt av oss men dom fick den före julafton för att dom skulle kunna använda den på julaftonen. Det var så mysigt med rimfrost på rutorna..

Vi åkte en sväng förbi graven och önskade mamma och pappa God Jul och tände ljus. Jag hade som vanligt gjort en islykta som vi hade med och tände ett ljus i. Det var så vackert på kyrkogården med alla ljus som brann och i minneslunden var det så himla vackert det brann massor med ljus.


             

Juldagen var bara lugn med lite rester av julmat man måste ju äta och här hade vi bara -11 grader på morgonen och när jag pratade med Anna så hade dom -20. Vilken skillnad. På annandagen hade vi bara - 6 och fortfarnade hade dom - 18 i stan. Carina och Lasse var förbi en sväng och hälsade på och vi surrade i några timmar det var trevligt.

Sen var det ju helg igen och det var lugna gatan vi tog det bara lugnt och tittade lite på TV och sen slog ju kylan till igen med - 25 burr man hade ingen större lust att åka till stan och handla men det vände ju på måndag eftermiddag och blev några grader varmare så vi åkte och handlade för nyårshelgen på Willys och det var massor med varor som hade tagit slut..Molly fick vara  på Erikslund medan vi handlade och där trivs hon ju såå bra...

Och nu har det vänt så nu kommer ljuset tillbaka för varje dag..härligt. Solen upp i dag kl 9.56 och ner kl 13.19

I går gick den upp  kl 09.57 och ner 13.16 så 4 minuter längre har dagen blivit  sen igår nyårsafton det går fort så har vi fina dagar med ljus och sol och då kan vi åka till Lillholmen och njuta och elda och äta lunch ute i naturen.

En härlig tid som kommer...

Nu är vi framme vid nyårsafton som vi firade här med Hasse, Thord och Birgitta mycket trevligt och tiden sprang i väg och helt plötsligt var den drygt 03.00

Vi började med en god drinkt och tilltugg, ansjovisrundlar mm Sen en förrätt med västerbottensostpaj (mini) och rökt lax och löjrom och en toast som jag gjorde på ett litet nytt sätt jag tog ut rundlar av vitt bröd som jag sen kavlade ut till rätt tunna skivor och penslade dom med smör på båda sidor och sen tröck jag ner dom i små muffinsformar och gräddade dom i ugn på 200 grader i ca 14 minuter och så fyllde jag dom med gravad oxfile och basilikasås. Till varmrätt åt vi Whiskeyflamberad oxfile, potatsirundlar av smördeg med västerbottens ost, hemgjord bearnaisesås och pepparsås,kronärtskockshjärtan fylld med kantarellstuvning och sallad till det. Efterrätten en pannacotta på skumtomtar och dumlekola tomtarna och kolan smälte ner i den varma grädden och till det färska hallon och lakritsflarn som jag smälte ner av käck och även hallonbåtar smälte jag ner och det blev jättegott tyckte dom. En mycket lyckad måltid. Sen var det lite surr om allt melllan himmel och jord och helt plötsligt var det 00-slaget och skumpan      skulle öppnas och det skötte broder Hans om med bravur han sabrerade av halsen på flaskan och ett nästan rakt snitt vilket tyder på att han lyckades nästan helt perfekt och jag trodde att biten skulle flyga genom fönstret men  inte det både sabreraren och fönstret klarade sig utan men och inte en droppe rann ut. Jaa ch så skålade vi för 2015 och lyssnade på LOA som ringde nya året in och han kom av sig lite grannn men vad gör det nu är vi alla fall inne på 2015 och då får vi se hur det kommer att arta sig.

Senare på nattkröken blev det ostbricka , kex, fikonmarmelad och tomatmarmelad och det smakade oxå bra..

Och efter 3-snåret rumlade gästerna hem och vi röjde undan innan vi intog sängläge vid 4-snåret.. trötta men nöjda med kvällen..

Vi sov till 10 på morgon och när vi steg upp och kollade tempen då var det + 5 skönt men då är det den jäkla halkan som sätter stopp för att ta sig ut det är som en isgata och även på isen är det både vatten och halt går inte vistas där heller..aldrig får vi vara riktigt nöjda med - 8 och lite mer snö men det blir väl bättre.

I dag pratade vi med Anna och hon sa att Rasmus och Linnea var sugen på att komma ut och hälsa på och sova över i gäststugan och det gick alldeles utmärkt och det är roligt så länge dom vill komma och hälsa på.

Middagen idag blev en förrätt med västerbottensostpaj (mini) med löjromsröra och rökt lax. Till varmrätt kyckling med potatisrundlar i smördeg, pepparsås, sallad liten upprepning av gårdagens mat..Efterrätt samma som i går med panacotta med hallon och lakritsflarn och hallonflarn..Dom tyckte det var gott..Molly älskar ju när dom är här och busar med henne..och hon hoppar upp och ner mellan dom i fåtöljen...

Nu mina vänner är det bara 169 dagar kvar till midsommarafton...tiden går fort så snart är vi där , härligt..


           



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards