keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

En sväng till stan, Hemmadag och Storheden

Av Chatarina Berglund - 15 januari 2015 17:56

På tisdag när vi vaknade var det fortfarande - 24 burr, burr. Man vill inte gå ut alls. Men fåglarna och kurrarna var det full fart på. Dom flaxade och hoppade och försåg sig med mat..det är tur att vi vi ger dom mat så i alla fall en del klarar sig. Även dom stora kråkorna kommer fram till fågelbordet och det brukar dom inte men dom är väl utsvultna även dom...Jaa, vi fikade i alla fall kaffe och mackor och gott var det som vanligt.

Sen hade vi lite funderingar på vad vi skulle hitta på jag föreslog att jag skulle städa lite skåpar i köket och rensa ut en del, men det tyckte Tommy inte att jag skulle börja med i dag..Jag tyckte det skulle passa bra när det ändå var så kallt ute så man var tvungen hålla sig inomhus..men jag bordlade det så länge. Molly hon låg mest i soffan och förflyttade sig på sin höjd tillfåtöljen och bara mös. När vi undrade om hon ville gå ut då lyfte hon huvudet och tittade på oss ungefär som att skulle ni vilja gå ut och göra era behov när det är - 24 och sen lade hon ner huvudet igen..Och jag tänkte nää det skulle jag absolut inte vilja..På em blev det lite varmare så vi åkte en tur till stan och handlade några saker bl a mjölk eftersomTommy är en riktig mjölkpruck så blir han ganska olycklig när han öppnar kylen och det bara står en liter där men kära nån säger jag en hel liter det räcker väl ett bra tag men nej tanken på att det tar slut gör han olycklig...Jaa, vi blir olycklig för olika saker för min del bryr jag mig inte alls om mjölken för jag dricker aldrig mjölk men däremot använder jag mjölk till matlagningen ibland men är det slut så löser man alltid detmed att ta grädde och späder den med vatten typ funkar utmärkt till det mesta där man behöver mjölk.

Efter vi kom hem så gjorde jag varma mackor med musselstuvning och lite lök i den det blev dagens middag . Och Tommy han vill alltid ha någon varm macka med kaviar och ost det låter konstigt men det är faktiskt väldigt gott och då skall det helst vara ejderns orökta kaviar. Men det finns ju mycket som folk äter som låter konstigt som min brorsa han äter korv med kaviar på och först när han sa det tyckte jag att det lät usch, men jag har smakat nu och det är inte fel..Det värsta jag hört om smaksensationer det är leverpastej och kaviar det har jag inte smakat ännu det äter Emil Jönsson han som åker längdskidor och är tillsammans med Anna Haag..haha

På tisdagkväll kom syster Karin hem från Chile välbehållen och upprymd och glad för att ha klarat av denna resa.

Med många härliga minnen från sin familj där som hon umgåtts med i en dryg månad. 28-35 + varje dag i stort sett så det har blivit många dopp i poolen varje dag och hon sa att vilken tur att dom hade pool annars hade det varit jobbigt. Dom hade varit till Santiago och skulle shoppa men inte ens shoppingen kändes roligt i värmen och folkmassorna och för att inte tala om trafiken. Och höghus med 84 våningar oj, hade Karin sagt om jag tvingades att bo där då skulle jag tagit livet av mig...och jag håller med det var nog högt på Garnisionsgatan när vi bodde på 7-e våningen..Kul att hon är hemma efter en ca 30 timmars lång resa.

På kvällen tittade vi på TV halv åtta, Bygglov och Wentworth förstås en mycket bra serie..

Och vi hade väl ca - 17 på kvällen och då minsann ville Molly vara ute flera gånger hon skulle ta igen allt det hon legat inne på dagen.


 

Onsdag var det faktiskt bara 11- härligt men massor med snö hade det kommit så Tommy hade jobb med det i flera timmar och Fredrik var förbi en sväng med skotern och när jag släppte ut Molly då skulle han åka i väg med skotern och jag tänkte nu kommer hon som en rem för hon var ju så rädd för skotern i fjol...nähä hon sprang i djupsnön efter Fredrik på sjön..såå hon verkar inte rädd längre det verkar ju bra hoppas hon vill åka med oss på skotern till våren..Vi har varit hemma hela dagen och jag har tvättat och fixat lite skåpar och till middag åt vi stekta kryddiga korvar med (chili, vitlök och rökt paprika) kokt potatis, stuvad vitkål och sallad mycket gott..

sen lite TV-tittande Mästerkocken och Wentworth och sen sängen och boken Stalker med Kepling oj,oj vad den är spännande..


       

På morron alltså i dag torsdag var det - 12 här oj, vad skönt vi fikade som vanligt kaffe och mackor och läste NSD och så var det full fart på uteliggarna både kurrarna och fåglarna och maten börjar sina så vi ska proviantera idag..

Vi bestämde oss för att åka till Storheden en sväng och handla för vi behöver påsar till vår förbrännngstoa och dom finns på Coop i Luleå så därför måste vi åka dit men det är ju alltid trevligt. Vi fikade en laxmacka och kaffe  på Trend Cafe och så handlade vi på Coop och det var -15 i Luleå så vi kunde inte lämna Molly i bilen så länge. Och det var så disigt och dimmigt när vi åkte hem så på vissa ställen såg vi knappt vägen men det klarnade upp när vi närmade oss Alträsk. Och vi hade -12  här när vi kom hem...Nu har vi bara  -10..

Nu har vi tittat på halv åtta, mästerkockarna och djurskyddarna ochman kan inte fatta hur man kan göra så mot djur riktig vanskötsel inte ens mat och vatten får dom det är tur att det finns sådan som djurskyddarna och ändå når dom bara en liten del av alla av misskötta djur..usch man mår verkligen dåligt när man ser detta program men många djur kommer till nya hem och får det jättebra och det är ju fantastiskt..

Nu väntar vi bara på Wentworth kl 23-24 sen blir det sängen..och boken..


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards