keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 25 januari 2015

Stadstur, Åppa Bojn, Fredagsmys och Lördagslir

Av Chatarina Berglund - 25 januari 2015 19:08

Jaa en sammanfattning av veckan som gått och en sak kan vi vara överens om och det är att hela veckan har varit kylig,,med mellan -28 och som varmast -13 det är tråkigt när det är så kallt men vi har i alla fall varit ute och promenerat korta promenader man fryser inte medan man rör sig men lilla Molly blir lite kall om fossingarna om det är över 22 grader..Men nu kommer förhoppningsvis den bästa tiden snart med februarisol och det kan vara kalla nätter men varmt och sol på dagarna ser fram mot det då kan man laga lunchen på Lillholmen eller som omväxling på Storholmen...det är grejer det. På torsdag åkte vi en sväng till Älvsbyn och handlade som omväxling och det var riktigt trevligt att träffa Älvsbyborna igen det är ett tag sedan vi var där..På fredag var vi hemma hela dagen och Tommy han var ute och fixade lite med skotern och provkörde den på sjön och helt plötsligt kom det 3 renar och sprang över sjön på väg till södra sidan dom genade äver Lillholmen.

I onsdags då åt vi pasta med  rökt skinka, hackat färskt fläsk ,lök,paprika som jag stekte och sen slog jag grädde,chilisås,sambal oelek och kokade i hop det och  det smakade väldigt gott tillsammans med riven parmesan...

       


  

Anna Och Robin med hela familjen + Linnea har varit i stugan under helgen och dom har varit ute och kört skoter Ludde har fått en skoter oxå så han vill ju gärna träna en del. Det var bara - 12 igår så det är det ok att vara ute men då är det massor med vatten på isen. Rasmus körde fast rejält med sin skoter den gamla trotjänaren BR-en men med massor med slit så kom han loss..Linnea och Rasmus sov här i vår gäststuga och Molly var jätteglad när dom var här. Vi åt köttgryta med stekt potatis på fredag och en sallad till det mycket gott och sen var det en lugn kväll med lite TV-tittande mm.

Våran kaffemaskin pajade i tisdags så vi var tvungen åka ner på Elon och köpa en ny för utan kan man inte vara och det är ju så gott med bönor som maskinen maler och sen brygger kaffe på oh, vilken härlig doft som sprider sig i köket...Och dom hade en electrolux kaffemaskin hemma så et blev den och den funkar jättebra..

I torsdags åt vi korvstroganoff med kokt potatis och en sallad till det. Gott var det...

       

Och tittade på TV bl a Farmen och det är redan 2 som lämnat och det verkar var ungefär som förra säsonger med pakter hit och dit.Men vi kan inte låta bli att se det ändå..det ska tydligen vara med en från Boden men hon kommer väl senare som joker förmodligen...

På lördag då var det ju V-75 jag ägnade mig åt med dessa hästar och kuskar och den här gången blev det 5 rätt på C-nas 180 kr och jag fick 6 rättoch en massa 5-or så jag fick 1296 kr och så vann jag 1180 på keno så då får man inte klaga...

Lördagsmiddagen bestod av porterstek, klyftpotatis, sallad med stekt ost som jag har gjort själv och en himmelskt god sås till detta.


           

Just det jag gjorde ju egen ost en dag den heter paneer och är en indisk ost det var enkeltjag köpte 2 liters dunkar med den feta mjölken och kokade upp 3 l när det kokade upp så tillsätter man vinäger och låter det värmas tills det skär sig och bildas klumpar då silar men det genom en silduk och pressar ur all västska och jag kryddade min med lite olika kryddor sen plattade jag ut den till rundlar ca 3 cm tjock och lät den ligga i press under natten i kylen . Den smakade riktig bra och det funkade att steka den oxå..

Idag har vi sovit till kl 9.30 och jag vaknade av att det luktade så gott med nybryggt kaffe så jag kunde inte hålla mig från att stiga upp och fika en macka och kaffe och det smakade bra. Och dessutom sken solen och det var jättevackert ute..men kyligt.Jag bakade bröd igår oxå och till degvätska använde jag vasslen från ostystningen och dom vart då sååå goda. Sen gjorde jag några flaskor med apelsinsaft...

Nu har hela familjen Holmgren åkt hem till stan och vi har ätit soppa till middag med potatis, morötter, lök, vitlök, paprika , buljongtärning och korv till det ostsmörgås mycket gott...

Och nu har vi sett farmen och första duellen i årets upplaga och det gick väl som man trodde...

Nu blir det inte mer  i dag och bara 145 dagar till midsommarafton.....

           


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards