keckes matblogg

Alla inlägg den 7 juli 2015

Av Chatarina Berglund - 7 juli 2015 19:15

Jaa då är det dax att sammanfatta midsommarveckan  som varit för ett bra tag sedan men bloggen har legat lågt ett tag ...vi har ränt omkring som skållade råttor till stan och till Älvsbyn och handlat inför midsommar... Vi har planterat det mesta och det blev bra när det äntligen kom ner i jorden..vi har städat både ute och inne..Vi städade inglasningen en dag och det blev så fint. Sen utomhus oxå en del städning. Och en hel del tid har jag lagt på matlagning..det är ju några sorter som brukar vara med och det här året var det tydligen lagt in en begränsning på 2 sorter per hushåll men huja sa jag då hur ska jag kunna skära ner så mycket..jag fick dispens att ha 3 rätter men jag hade visst ändå 5-6 rätter ok det var en trevlig kväll som vanligt ca 30 personer . Och vädret fantastiskt med sol och värme.. Och massor med god mat och efterrätt ...Brasan eldades så klart och vi satt alla runt den och pratade och sjöng och önskade olika låtar.. Helena hade gjort en musiktävling som vi tävlade i lag och det var kul vårt lag kunde 16 av 20 men vi vann inte ett lag hade 18 rätt men vi var duktiga i alla fall. 

vi satt vid brasan till ca 02.00 och sen begav vi oss hemåt och Molly hon tyckte det var jättekul att komma hem...

Vi sov till kl 10 på midsommardagen och sen var det en lugn dag och kväll


                             

Mina små råttor och all midsommarmat ni förstår kanske att alla blev mätta haha....


Sen har dagarna bara rusat på med några fina dagar med sol och värme, men sen tillbaka på samma med regn och rusk. Även om det är varmare i luften så är det alldeles för mycket blött som ramlar ner över oss varje dag i stort sett..Men som sagt det kan bara bli bättre. Man behöver inte vattna i alla fall det sköts från ovan. Dt är bara växthuset vi behöver vattna. Och vi har varit till  Storheden en sväng och köpt en ny pump för vår pump håller inte trycket och vi fick tag i en pump, men sen har vi ändrat oss och tänker sätta in djupvattenpump direkt i borrhålet i stället. Vi har ju haft en vanlig pumpautomat i diskbänken tidigare men den låter rätt så mycket varje gång den startar. Då slipper vi det oljudet och får ett jämnare tryck oxå.Men då är det där med att få någon firma som har tid att göra det så fort som möjligt i dessa semestertider...I övrigt har vi varit en tur till Boden i dag och det spöregnade så vansinnigt mycket i stan så det är inte kul att kliva ur bilen och bli dyngsur på en gång.

Nu är det ett långt hopp framåt i tiden jag har verkligen inte bloggat på ett tag men nu kommer det ett sammandrag av vad som varit. Jaa, vädret det var ju några rätt så fina dagar med sol och värme men inte var det långvarigt. Vi har grillat en del och vi har kört med foliepaket av olika slag fyllda med sill, makrill lax mm och det är så himla gott med exvis smör,sill, lök och dill och färskpotatis till det. I söndags åt vi sill som vi stektei kasrullen på grillen och en röra med rödbetor, kapris,lök, dill, creme fraiche och majonäs och till blev det våran egen hemodlade färskpotatis oj,oj så god dom är och inte så pyttiga heller...

       


Vi har klippt Molly en gång till för hon var så långhårig så vi tyckte synd om henne om värmen skulle komma skulle det ha varit jobbigt för henne. Men den verkar inte komma nå denna sommar. Man har inte en tanke på att bada...

Nu har vi fått Sundqvist Rör som kommer hit och ska sätta ner djupvattenpumpen i brunnen och dra allt klart med rören o diverse kommer på onsdag oj, vad skönt det blir att får ordning på det där vattnet...Och en ny kran i köket ska dom oxå sätta det blir bra...

Blommorna som vi  planterat dom mår inte särskilt bra av alllt regn och så blåst på de och dom som var så fina när vi planterat ner dom...men inget att göra åt det..Växthuset där är det fint och där växer allt så det knakar massor med gurkor på gång en del är plockbara och massor med små på gång. Och kryddorna växer oxå och det är så härligt att kunna hämta sina färska kryddor när man ska laga mat om det alltid vore så men då måste vi nog flytta till Spanien eller något annat land för att få vara med om detta.

I dag har jag varit till stan och klippt mig det var så mycket hår så det är skönt att bli av med en del..Och nu har jag tänkt låta det växa lite längre och prova på det men innan jag är där så kanske jag lessnat och klippt mig kort igen...Då sa Birgitta min frissa att nu när det har vuxit ut håret och blivit längre särskilt bak då har det blivit lockar kan ni fatta och jag som alltid drömt om att ha lockigt hår och hon sa faktiskt att det är riktiga lockar alltså ni vet sådana där åt korkskruvshållet  haha...tänk att man måste bli så gammal innan man får lockigt hår...

Jaja vi får se när hela håret blir lockigt när det växer ut lite mera...

Just nu är Robin här och hjälper oss med lite eluttag till nya pumpen och det blir jättebra...Tommy, jag och Molly var förbi och hälsade på Erikslundarna och det var bara Wilma och Robin som var uppstigna och Anna jobbar Rasmus och Ludde sov. Robin kokade kaffe och vi fikade sen dök Rasmus upp och han körde bullens korv till frulle och då åt vi oxå varmkorv där himlans gott...Sen åkte vi förbi på Freab och köpte lite grejer bl a uttag,kablel, klammer mm. Rasmus erbjöd sig att komma till veckan och hjälpa oss med utbyggnad av vår altan det blir kul att få börja med den han går ju utbildning till snickare och han är så duktig...Det händer saker hos Berglunds..

Sånt gillar jag. Vi köpte en lax på drygt 5 kg idag när vi handlade och jag har fileat den och sen stekte vi lax till middag med en god sås och färskpotatis himlans gott. Ingen grillning i detta dåliga väder..

I lördags hade vi pizzkväll med 27 st pizzabagare som gjorde sina egna pizzor och det blir lite olika modeller och en del gjorde inbakta och alla tyckte det var så trevligt och det är det alltid ett härligt gäng som trivdes och hade skoj och skrattade en hel del tillsammans. Jag fixade alla ingredienser och sen fickdom betala en slant till mig..Det var kebabrullar, kött, skinka, chorizo, sardeller, tonfisk, bananer, svamp, grönmögelost, tomatsås, kebabsås, musslor, räkor, ananas, oliver, bearnaisesås, ost,feferoni,vitlök,lök,tomater,paprika, oregano mm kanska har jag glömt något..


       

Efterrätten drottningbakelser med kaffe


Vi hjälptes åt att städa efteråt och det var så fint när vi åkte hem på nattkröken...Vi ska absolut göra om det fler gånger i sommar...

Nu är det nog det mesta som jag fått med av senaste veckorna...Och regnet det bara öser ner och jag blir så blöt om både skor och strumpor......men inte inomhus......






Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards