keckes matblogg

Alla inlägg den 20 juli 2015

Av Chatarina Berglund - 20 juli 2015 19:00

Jaa, nu är jag lite mer skärpt med bloggningen jag har helt plötsligt blivit lite bättre på att få in nya händelser...

I fredags var vi bjudna till Karin på middag och det var som vanligt trevligtoch god mat. Vi började med en drink och

gott tilltugg med olika sorters bröd och en massa olika röror och ostar. Till varmrätt var det kåldolmar med kokt potatis, lingonsylt och sallad och en god sås och det var såå himlans gott så vi höll ju på att äta i hjäl oss...Vi var alla syskon med respektive och alla älskar vi kåldolmar och nu har det blivit en tradition att Karin gör ett helt gäng med kåldolmar och bjuder oss alla en mycket trevlig och omtyckt tradition..En mycket trevlig kväll med mycket surr och glada skratt...Tack Karin för den kvällen...


   

Vi fick skjuts av Rasmus vårt barnbarn som nu har körkort och bilar har han hunnit med många redan han köper och säljer och tjänar pengar på sina bilaffärer..den stora affärsmannen och han hämtade oss vi 24-tiden och skjutsade hem oss och Molly hon fick vara med Anna med familj och hon hade det så bra...Rasmus tog med henne när han hämtade oss..Och  resan hem gick bra inga missöden alls..

Lördag då var det V-75 som gällde med att försöka få till den där 7-an men icke denna gång heller lyckades jag med det vi fick 5 rätt på de 3 C-nas system 4 st och dom gav 145 st så 580 kr ej att förakta lite nya spelpengar...

Tommy höll på ute med att förbereda för altanbyggetsom ska bli av snart...Till middag grillade vi entrecote  och till det hasselbackspotatis, sallad, grillspett, hallumiost, sockerärter med olivolja och flingsalt och en god pepparsås..Sen tittade vi på TV och det blev en ganska tidig kväll..med boken en stund innan john blund visade sig..


         

I dag söndag så har det varit möte i byagården med vår vägförenig som vi har på vårt område...

En hel del högljudda diskussioner och en del roliga beslut fattades bl a 2 fotbollsmål på grönområdet för barnen som vill spela fotboll och en fest ska vi ordna i augusti även den på grönområdet det kommer att bli kul...

Gott fika bjöds det på oxå och det tog rätt så lång tid innan vi var klara..Jag skulle ju hem och koka palt för att Anna med familj skulle komma hit och äta..vid 15-tiden var jag hemma och då satte jag på paltpannan med vatten men då upptäckte jag att min rätta paltpanna är hos Anna sen förra paltmiddagen vi hade men den får duga nu den andra det är bara så att det tar så lång tid innan vattnet kokar upp sen kastade jag mig över skalaren och  potatisen som skulle skalas och det gick snabbt och sen skar jag fläsket klart och malde potatisen och då kom jag på att jag hade tagit fel skiva till malningen det var så små hål så det längre tid än vanligt att mala den men ok jag ides inte börja plocka i sär och byta utan körde med den och sen var det vattnet som inte kokade upp jag fick koka upp vatten i annan panna och ösa av vatten från den stora och fylla för att det skulle koka upp någon gång kände mig lite stressad för vi hade pratat om 17-tiden men dom kom vid 17 och fick vänta ca 15 minuter innan den var klar men det gick ju bra till slut. Nu ska jag ta hem min rätta paltpanna när jag åker till Anna nästa gång så att jag har den till nästa gång..Och komma i håg att ta en skiva med större hål till potatismalningen.

Men vaddå inget problem egentligen vi har i alla fall ätit palt och alla tyckte det var jättegott ...Jag är inte van att det strular när jag ska koka palt men, men...


   

Måndag i dag och vad gör det då joo, regnar nu är man så less på detta regnande så jag vet inte vad men vi åkte en sväng med bilen och tänkte att det är ju inte fel men det är ju trist när det regnar och man ska gå ut ur bilen

även om man inte är gjord av socker . Vi åkte en sväng mot Älvsbyn och sen kom vi på att vi skulle åka till Sikfors och det gjorde vi och åt där. Jag åt Rödspätta med kokt potatis,remouladsås och sallad och Tommy åt snitzel med stekt potatis och sallad.Det smakade jättebra och trevligt är det på restaurangen där, men det var lite glest med husvagnar och husbilar på campingen och det är väl inte så konstigt i detta väder...

Hela vägen hem regnade det och när vi kom hem regnade de och sen kom solen och det regnade i alla fall det fimnns inget slut...Vi kommer att drunkna....Och våran Anna som ska åka med sin kompis Sarah i morgon till Vuoggatjålme och fiska dom ska åka helikopter huja...jag hoppas verkligen att det blir bra väder och att dom får mycket fisk...


           

Jaa, det var det nya som hänt sen sist vi hörs en annan dag...

Tjingeling


   

 

Några vackra bilder från Alträsk har jag lyckats fånga denna sommar...

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards