keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 6 mars 2016

Vacker tass, Hemmadag, Pizzakväll

Av Chatarina Berglund - 6 mars 2016 19:00

Jaa nu var det dax igen att blogga och i dag var det kallt -17 kl 6.30 burr,burr. Och ingen sol heller blev det denna dag. Nää en riktig mulen dag och som varmast - 10. Vi fick ge oss iväg tidigt på morgon för vi har varit på Vacker tass med Molly för kloklipp och klippning runt ögonen och uppe på huvudet. Vi gör det en gång i månaden och sen klipper vi ner hela pälsen var 3-e månad. Vi är ju van att ta det lugnt på morgonen men vi skulle ju vara i stan kl 10.

Vi passade på och fikade på fiket dom har där medan vi väntade på Molly en varm macka och kaffe blev det och det smakade bra. 

   

Sen handlade vi lite grann på Willys och en sväng på Dollar och nu börjar det ta form det ska tydligen vara klart på fredag sa en av tjejerna som jobbar där. Strax innan farmen började knackade det på dörren och då var det Rasmus och hans kompisar bl a Albin + 4-5 till som hälsade på. Albin går skola på annan ort så han är bara hemma på loven och då passade dom på att åka ut hit och då ska dom sova i Anna och Robins stuga och så skulle dom basta ikväll.

Dom ville låna våran skoter för det är ju inte plogat så dom kan köra med bilen ner men skoter funkar ju bra.

Tommy har varit i  Mats o Maija Liisas  hus och kontrollerat lite olika saker och fixar lite av varje. Dom kommer ju snart hem från Cypern där dom variti 6 månader och njutit och badat mm. Och vi får bada i snö än så länge.

Men det är ju väldigt varmt nu och det är så skönt det är bara den där gula saken som heter sol som vi vill ha lite mer av.Onsdag var vi ner till stan en sväng och handlade och fixade det som behövs till pizzakvällen. Till middag åt vi Raggmunkar med stekt bacon och lök mycket gott.

     

Torsdag var jag hemma och började så smått med förberedelse för fredagen. Och Tommy var i huset hos Mats och kollade upp en del ...Till middag åt vi köttgryta med pilaffris och salld det smakade bra.


     

Fredag då var det dax för eldning  bagarstugan inför kvällen så Tommy åkte rätt tidigt och började med eldningen och slog på elementen. Jag fortsatte med ingredienserna jag gjorde 42 pizzaämnen och en stor bunke med pizzasallad mmmm. Kl 16.45 åkte vi till bagarstugan för att ställa i ordning bord och stolar samt duka. Vi var

27 personer och så många har vi aldrig varit det är ju lite trångt men det gick bra och det var trevligt som vanligt en härligt och glatt gäng och mycket skratt blev det. Vi hade ju som vanligt en massa godsaker att lägga på pizzorna kebab, kött, kebabsås, mozarella, vanlig ost, grönmögelost, oliver, skinka , kabanosskorv, tomatsås, svamp, ananas, bananer, sambal oelek, jalapeno, tomater, räkor, tonfisk, paprika, lök, vitlök,musslor mm mm..

Och som vanligt blev det en massa olika former lite avlånga, runda och trekantiga och gott var det och sen till efterrätt en drottningbakelse och kaffe och allt var så gott och trevligt. Vi fick även besök från grannbyn Vändträsk och det var ju trevligt. Jag och några till lämnade stället vi 1-snåret och Tommy stannade kvar till kl 3 och röjde undan en hel del. Då hade jag och Molly somnat när han kom hem. Vi sov rätt länge på lördagmorgon jag tror att den var 10 innan vi steg upp och fikade och läste NSD.

 


 


Min pizza....

 

           


                             

Sen åkte Tommy till bagarstugan igen och fortsatte städningen han är allt bra snäll min man. Jag och Molly var hemma och jag ägnade mig åt V-75 men det gick inte bra 4 rätt och inga pengar men det började i första loppet med 69-oddsare och inte hade jag ju den och sen i ett lopp var det en  86-oddsare så då förstår man ju att det inte går bra....Men nya tag nästa lördag..Till slut skall väl turen vända får vi hoppas.

Till middag blev det helstekt fläskfile med kantarellstuvning , potatisrulle och  sallad det smakade bra.

Vi tittade på Mello och det var väl så där men nu har man hört dom några gånger så dom blir bättre då men vi får väl se hurdet går....


Söndag då vaknade vi redan kl 8 och på med TV-n för det var ju Vasaloppet och det var mycket folk som vanligt.

och det blev ju 3 norrmän i täten....Vi har bara latat oss idag med TV och Dator. Och lagat korvstroganoff till middag med kokt potatis och det var jättegott...Ikväll blir det Farmen och det är synd att Mästarnas mästare som börjar i kväll  är  samtidigt så då får vi se det via  svt-play.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards