keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 13 mars 2016

Utedag, Soool, soool och åter sool

Av Chatarina Berglund - 13 mars 2016 18:00

     Jaa, nu är det dax att blogga igen om den senaste veckan. Vi har ju haft ett strålande väder med mycket sol och varmt med +grader och takdropp, kramsnö, slask mm. På onsdag var jag  och Molly  ute och njöt av det fina vädret

och jag började med en snögubbe men den är inte klar ännu. Jag satt ute bredvid växthuset där Tommy har skottat upp oj,oj vad härligt riktigt lä och varmt. Och det är absolut tyst man hör fåglarna som spelar dom börjar ha vårkänslor dom oxå..Men så helt plötsligt blåser någon skoter förbi och stör tystnaden nää, jag har inget emot skotrar dom får köra hur mycket dom vill jag kör ju oxå skoter själv ibland.Och Molly hon älskar att vara ute och hon springer på skoterspåret som Tommy kört upp och fort springer hon och så drar hon iväg en bit bort mot grannen men då ropar jag bara på henne och hon kommer som ett skott tillbaka hon är väldigt lydig. Det enda vi är orolig över det är att en del skotrar kör så nära land och om Molly då är ute på isen och dom inte ser henne så kan det ju hända en hemsk olycka oj, vad hemskt men vi ropar ju på henne när vi hör en skoter närmar sig så att det inte ska hända nåt.

Till middag  åt vi  biffar med stuvad vitkål,kokt potatis, rårivna morötter och sås mycket gott.


         

På torsdag var det ytterligare en solig dag med nästan klarblå himmel och vi var ute som vanligt flera timmar

jag och Molly för Tommy är hos Mats och fixar lie grann. Jag kastade snöbollar åt henne och hon jagade jag tror att hon skulle kunna hålla på hur länge som helst. Hon springer och försöker hämta tillbaka snöbollen men den går oftast sönder. Nä rvi sen kommer in då är hon så slut så hon slänger sig ner och sover en stund.

Till middag åt vi stekt panerad torsk med kokt potatis, rårivna morötter, broccoli och remoladsås smakade smaskens.

   

       


 

Fredag då var Tommy ner till stan en sväng och när han kom hem då satt vi ute och njöt av det fina vädret det gäller att passa på när det är goväder och Molly var som vanligt överlycklig att få vara ute och springa på skoterspåren. På Lillholmen var det skotrar och dom eldade och njöt säkert dom oxå av vädret. Det är ju det här vi längtar efter hela vintern att få njuta av dessa fantastiska dagar.

Till middag blev det ugnstekta kycklingben , och ugnstekt potatis och grönsaker mycket gott det oxå.

Vi tittade på lets dance det är alltid kul att se och vi var ju lite snopna när vi hörde att Tomas Wassberg skulle vara med det hade jag aldrig kunna tro att han skulle ställa upp på det. Men vi får se hur det går för han framöver.Annars var det en lugn kväll.


   


           

              

Lördag då vaknade vi rätt tidigt och fikade som vanligt och läste NSD och det var - 6 och strålande sol. Vi var ute några timmar och njöt även denna dag . Tommy körde lite skoter och jag och Molly solade oss. Sen var det ju V-75 som skulle fixas som vanligt men det är såå svårt att lyckas få till något nu för tiden men det blev i alla fal 6 rätt på  båda systemen men det gav bara 56 kr och ingenting på 5-orna och bara en 6-a på vardera system så inte blev vi rika denna gång heller. Ja, ja nya tag nästa lördag..Till middag åt vi saltbakad ugnstekt fläskkarre med potatisgratäng, ugnstekta små tomater, kokta morötter, stekt svamp och sås. Jättegott var det- den här gången blandade jag senap i saltet och det funkade oxå och lagomt salt blev det oxå ett perfekt sätt att tillaga kött på.

Sen ringde våra grannar och ville vi skulle komma över och titta på Mello med dom så vi gjorde det och satt och surrade trevligt var det men huja inte ville jag att Frans skulle vinna nää men man får ju aldrig som man vill.

Jag tyckte att låten med SaRaha var bra och den fastnade första gången man hörde den men kanske inte något för Eurovision men Oscars låt och Mollys låt var ju bra. Hur ofta är det man tycker att rätt låt vann jaa, ifjol tyckte jag faktiskt det när Måns vann.


       

Söndag i dag då har det varit en mulen dag ingen sol nästan och det märks på aktiviteterna på sjön endast ett par skotrar och en skidåkare har visat sig ute och ingen har varit  på Lillholmen.

Anna,Robin och Ludde har varit Galtispouda tillsammans med Sarah och Nicklas, Tilde och Hanna samt ett antal andra kompisar det finns en stuga som har 9 rum som dom som jobbar åt kronan får hyra och då har en kompis till Anna och Robin som är militär hyrt den i helgen. Och dom har haft strålande väder där oxå dom kommer hem i dag. I dag har vi bara ätit rester från gårdagens middag det blev en hel del över men det smakade bra även i dag.

Nu blir det inte mer idag . Hoopas på bra väder även till veckan.

 Nu är   uppe 11 timmar och 28 minuter det är ljust redan 6 på morron och nu är kl 17.40 och det har precis börjat skymma.Det är såå härligt...


Bara 102 dagar till Midsommarafton....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards