keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 20 mars 2016

Opa Bojn,Arbetskompisar,Hemmadag och Bakdag

Av Chatarina Berglund - 20 mars 2016 19:45

Jaa nu är det dax igen för att blogga lite grann om sista veckan och vad den har bjudit på jaa, vackert väder kan man lugnt säga. Strålande   och i tisdags var det + 12 grader det är helt otroligt vad det tinat och det  formligen rann från taken förr har det droppat men nu rann det och så halkan är inte kul men har man icebug då är det inga problem jag tror man kan klättra uppför isberg med dom men nu ska jag inte göra det men dom är bra att ha när man är uteoch promenerar och när man ska vara ute över huvud taget. men när jag åker till stan då har jag inte dom för det låter så mycket när man går inomhus ungefär som när man har broddar. Vi har varit ute varenda dag jag och Molly och hon springer som vanligt på isen som en galninng hon älskar det och så springer hon runt på skoterspåren och så kommer hon till mig för att kolla vad jag gör och sen vill hon att jag kastar snöbollar så hon får hämta.

Tisdag då var jag och fikade på Opalen med mina fd arbetskompisar från Björknässkolan  den här gången var det bara pensionärer Inga, Birgit, Karin, Britt-Inger och jag. Nästa gång vi går ut och fikar då ska vi kolla med ickepensionärerna oxå.

Det är alltid lika kul att träffa dom och höra hur det är och vad dom pysslar med förutom att vara pensionär.

Mycket skratt blir det och en hel del surr om allt möjligt och det var en trevlig stund med gänget.

Till middag åt vi pizza som vi köpte på Willys och bara värmde i ugenen och den var riktigt god.

I måndags då var vi till Älvsbyn och hämtade ett paket från separett som dom skickat till Coop i Älvsbyn i stället för till Boden men det går ju bra att hämta där oxå och så handlade vi några saker oxå .Och när vi stod vid våran bil och höll på lasta in det vi handlat hörde jag att det kom någon springande bakom oss och vände mig om och såg en kille komma springande som en galning och butikchefen från Coop kom bakom han men så stöp  butikschefen

i backen handlöst och slog i knäna och händerna och det var ju asfalt framme så hon skarapade sig ordentligt så han blödde i händerna och säkert även på knäna. Då var det en snattare och gissa om butikschefen sa fula ord jaa

hela ramsor och hade han inte fallit så skulle han ha fått tag i killen men han kom undan och vi körde runt några svängar för att se om han syntes till men icke han var väck. Han sa butikschefen att det är hemskt vad dom snattar vareviga dag händer det.

Onsdag då var Tommy i Mats hus och fixade en del och jag och Molly var hemma och vi var ute en stund och busade och sen bakade jag kavring och surdegsbröd samt små frallor fyllda med ost, jalapeno och paprika riktigt goda blev dom. Till middag blev det fiskgratäng med spritsat mos och en god sås med räkor, crab fish ,lök, paprika och grädde.


   

Torsdag då var vädret sämre lite snålblåst och inte så skönt att man ville vara ute så mycket. Tommy var i Mats hus hela dagen och jag och Molly var hemma och vi var ute en promenad men det var inte så skönt så då gick vi ini och då bakade jag 30 piroger med 2 olika fyllningar en med skinka, lök, paprika och senap och en med köttfärs

och då blev det dagens middag piroger med sallad jättegott.


          

Fredag då var Tommy till stan och hämtade lite grejer som han behöver till sitt uppdrag och sen var han i huset igen resten av dagen och vi var hemma och det blåste så kallt så vi var bara ute en kort stund sen förberedde jag middagen det blev vårrullar fyllda med nudlar, räkor,paprika,lök, vitlök, ingefära och svamp och till det en sötsur sås.Och så gjorde jag turkiska börek fyllda med spenat, vitlök och fetaost och en liten västebottensostpaj med löjrom och det blev en liten fredagsbuffe till middag. Och det smakade jättebra.

           


    

Lördag då var Tommy i huset och jobbade och vi var hemma och jag ägnade mig åt trav mest hela dgen men inte blev det någon 7-a den här gången heller nää bara 5 rätt och dom gav 163 kr och det blev bara en på vardera systemet så lite spelpengar och man får vara glad åt det lilla. Men nya tag nästa lördag för att försök få till det där rätta systemet, Det är inte lätt minsann men vem har sagt att det ska vara lätt.

Till middag blev det kåldolmar med kokt potatis, sås och lingonsylt mycket, mycket gott...

Och sen var det ju jordskalv som gjorde att huset skakade och vi hade lagt oss och höll på somna till och då hörde jag att det small något och Molly reagerade oxå men inte kunde vi tro att det var ett skalv men tydligen så var det så.

     


I dag söndag inte så mycket sol denna dag men en hel del skotrar i farten och Lillholmen hade en hel del besök.

Jag kokar palt i dag och vi ska åka ner till stan och bjuda Anna med familj på paltmiddag. Nu har vi varit till Erikslund med paltpannan  ca 27  paltar och den familjen utökas eftersom nu fick vi träffa Wilmas kille Oliver som var där och han åt palt med oss oxå och han var så gullig och trevlig en riktig sötnos passar bra till sötnosen Wilma och Rasmus och Linnea var hemma det var bara Ludde som var i Luleå hos någon tjejkompis så han fick vi inte träffa den här gången. Dom kommer ju att vara i stugan under påsken så då får vi träffa dom alla igen. Palten var god och fick godkänt. Kaffe med godis till efterrätt smakade bra. Wilma och Oliver höll på att baka när vi åkte han går ju restauranglinjen så han är ju en hejare på det och det är ju Wilma oxå så det blir nog smarrigt kvällsfika för familjen. Ett rådjur stod vid vägen i svackan när man passerat Heden men det stod kvar tills vi passerat det är ofta rådjur just där . Nu blir det inte mer för denna gång återkommer en annnan dag.

 

 Tjingeling

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards