keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 7 maj 2016

Hemmadag, Stadstur, Plantering och Grillpremiär

Av Chatarina Berglund - 7 maj 2016 16:15

Jaa nu är det 5 dagar sen jag bloggade sist och det har hänt en hel del i naturen med is och vatten . Solen har visat sig från sin bästa sida det är  vi  inte  bortskämda med . Måndag då var vi till Byagården och röjde bort det sista efter Valborgsmässoafton. Vi vaskade inte golven men vi åker dit en annan dag och gör det.

I övrigt var vi ute och gjorde allt klart för plantering. Till middag åt vi kroppkakor med smör och lingonsylt och det var väldigt gott.

   

    

Tisdag då höll vi på med det trådlösa till Tv-n som gör att vi kan se direkt från datorn via-play utan att behöva ha HDMI-kabeln. Och till slut fick vi det till att funka och det är ju perfekt när man kan titta på serier exvis som man missat. Vi har missat serien som heter Springfloden och den är tydligen jättebra men då kan vi se fler avsnitt på en gång när vi börjar se den för oftast är det ju så att när man sitter och ser en serie så måste man vänta en vecka innan man får se nästa avsnitt men det behöver vi inte nu.

Sen åkte vi till Älvsbyn och handlade lite grann bl a blomjord och lite mat mm..Och det var så soligt och varmt i Älvsbyn folk hade kortbyxor och kortärmat på sig härligt att se. När vi kom hem då var det dax för lite krubb

för vi var väldigt hungriga och då blev det piroger med köttfärsfyllning och tomater och gurka till jag bakade ju

tidigare och satte i frysen. Så vi bara värmde dom i micron mycket enkelt.

 

Onsdag då var det en solig dag men lite blåsigt här nere vid sjön kyler det så länge isen ligger kvar. Och den ligger fortfarande men det är landvak och vattnet har stigit massor bara  de senaste dagarna det verkar som att den bara löses upp utan att ställa till så mycket förutom att det flyter lite saker på vattnet här och där lite brädor flyter förbi och våran tomt är väldigt liten nu. Vi har en buske nere vid sjön och normalt ligger den någon meter upp på vår tomt men nu så är den ca 6 m ute i vattnet med pynt från både jul och påsk ljusslinga och påskfjädrar. Och det kommer ju att stiga ännu mer innan isen försvunnit men sen går det fort när det sjunker efter. Till middag åt vi grillade karrekotletter med klyftpotatis, sås och sallad. Premiärgrillning för oss.

       

Och helt plötsligt var det torsdag fast söndag det hade jag helt missat tills jag kollade på Almanckan att det var röd dag på torsdag hupps kristi himmelfärdsdag det är nog för att vi är pensionärer vi inte har koll på röd dag mitt i veckan för medan vi jobbade missade vi aldrig såna förmåner med en extra ledig dag här och där. Oj, vilken strålande dag det var varmt och soligt och i stort sett vindstilla jag planterade ner en del frön för kommande skörd av tomater, gurka, squash, dill,persilja, koriander, paprika, ruccola, selleri mm det blir spännade att se hur det går. Tomaterna planterade jag bara tomatskivor i jorden och lite jord uppe på läste att det funkade bra det var en som fick 21 plantor på en skiva nu behöver jag inte så många jag nöjer mig med 5-6 st plantor.

Vi var ute hela dagen och njöt av det fina vädret och vi tömde även i inglasningen och städade där och satte ut vår nya utemöbel ett stort bord och stolar på vår nya fina altan. Vi köpte det rätt sent på hösten så vi hann bara sitta ute några gånger innan det var dax att sätta undan det för vintern. Det var ju så att det var fel på första bordet vi beställde och även 2 fåtöljer var felaktiga så då skrev jag till firman vi beställt i från och då svarade dom att vi skickar nytt bord och nya fåtöljer vi behövde inte skicka tillbaka något så nu har vi 2 stora bord och 10 fåtöljer för det bord som var trasigt det funkar i alla fall att använda det var en skruv som saknades och ett förborrat hål där den skulle sitta och det  går att fixa med en "kattstrypare". Så nu är vi redo för sommarens fester.Och om det inte vore så kallt i vattnet så har vi ett idealiskt läge att hoppa i vattnet från altanen eftersom vattnet är rätt högt upp på tomten. Och om man vill ägna sig åt fiske kan man kasta med kastspö från altanen. Vårat läge på tomten nu kallas mycket sjönära läge.

Till middag åt vi ugnstekt kyckling och potatiskaka med vitlök , sås och en sallad till det.Smakade väldigt bra.

       


     


       

Framme vid fredag vilken strålande dag med strålande   och blå himmel och inte mycket vind alls det brukar ju annars blåsa kalla vindar vid islossningen. Vi var ute hela dagen och fixade med planteringar och nu var det dax för potatisen att komma ner i mjölkförpackningarna vi sparat och då ska man göra hål i alla dessa med en stor spik och det funkar perfekt att plantera potatis i och sen sätter vi ner dom i landet när det är dax och tjälen har gått ur jorden. Och sen är det abra vänta på skörden. Det är ju något särskilt med att ta upp och äta sin egenodlade potatis när det blir dax. Oh, det var så varmt på altanen när vi satt ute och fikade så jag svettades .

Till middag åt vi grillad lax som jag hade lättgravat och till det kokt potatis,sås med creme fraiche, vitt vin, fiskbuljong och dill och en sallad till det.Mycket, mycket gott var det.

Sen tittade vi på Lets dance jag tyckte det var synd att Linda åkte ut men folket verkar gilla Wassberg men vad gäller dansen så tyckerjag att Linda borde ha fått vara kvar.

         

Nu är det i alla fall lördag och denna dag har inte bjudit på samma underbara väder som det senaste dagarna lite mer blåst och inte så mycket sol heller men isen rör sig nu och det släpper stora och små sjok  och blåsten gör ju sitt till för då lossnar det så det är nog bara en tidsfråga innan den försvinner den bara löses upp tydligen så det blir nog en lugn islossning. En hel del bråte flyter omkring utanför oss idag oxå .

Jag har ägnat min dag åt V-75 och bloggning och spelet jaa, det vet man ju aldrig det är som vanligt alltid svårt att få den där 7-an jag hade ju en för 2veckor sen men det var ju inte någon hög utdelning jag skulle ju vilja sätt en 7-a som gav lite mer pengar och det vill väl alla så klart men det återser att se hur dagen spel lyckas det återkommer jag med vid nästa bloggtillfälle. Nu är det dax att börja fundera på lite förberedelse för dagens middag.

Ha en fortsatt bra helg alla mina vänner..vi hörs snart igen.


Nu är det bara 47 dagar kvar till Midsommarafton närmare och närmare kommer vi Härligt!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards