keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 22 maj 2016

Stadstur, Hemmadag, Soool, 5 rätt på V-75

Av Chatarina Berglund - 22 maj 2016 20:00

Torsdag var det dax att åka ner en sväng till stan för att handla en del inför helgen och det gick bra vi handlade på Willys och det är så smidigt att parkera och handla där. Man kan även parkera bilen i skuggan om det är varmt när Molly ska sitta i bilen och vänta.Och en tur på Dollar var vi oxå för där köper vi ben till Molly men dom hade tyvärr slut så vi åkte på Vacker tass och köpte där i stället.

När vi kom hem så gjorde jag mig klar för att åka på styrelsemöte i Byagården kl 17.30 inför årsmötet som vi beslutade att det blir den 29 juni kl 18.30 Det var ett snabbt möte inte mycket att diskutera heller.

 

Och när jag kom hem gjorde jag en smörgåstårta och sen lite TV-tittande bl a 2 avsnitt till av Springfloden.

Fredag då var det sol och fint men det blåste en hel del. Men det var skönt på altanen när solen var framme.

Vi satt ute och fikade och njöt av vädret. Och alla dessa sjöfåglar som jobbar för fullt. Och kanadagässen dom är verkligen stora och ståtliga när dom kommer upp på land och man ser dom i hela sin prakt då är dom mäktiga.

Molly gillar dom inte så mycket hon tar sats och springer ner mot sjön och dom hoppar i vattnet och simmar i väg men som tur är stannar Molly på land. Och måsarna som jobbar för att hitta sig en och annan fisk och dom lyckas gång på gång dyka och komma upp med fisk i  munnen.

Till middag blev det räkor, blåmusslor, hembakt bröd, sallad, stripes och aioli mycket gott.

         


   

Lördag då var det mulet från morgonen men väldigt varmt i luften. Sen sprack det upp och blev sol och moln blandat men väldigt skönt och riktigt varma vindar.Jag ägnade mig åt V-75 som jag brukar på lördagar och försöker ju sätta den där 7-an men det är inte lätt. Den här gången blev det 5 rätt på båda systemen och dom gav 264 kr/ st så det blev 2 på C-nas och 3 på mitt ok vi får vara nöjd med det lite spelpengar i alla fall men det är ju som sagt den där 7-an man jagar varje lördag. Till middag blev det ugnstekt kyckling med klyftpotatis , sötsur sås, sparris och sallad. Mycket gott smakade det. Sen blev det lite Tv-tittande men det är inte så mycket att se på lördagar så vi såg den sista Beckfilmen på Dreamfilm via datorn. och så tittade vi på de 2 sista avsnitten av halv åtta hos mig från Kalix för det var ju bara 2 avsnitt sen var det ju hockey så dom avsnitten från Kalix sändes väl bara på Tv4 -play men nu har vi sett dom i alla fall och han snålade inte med Kalixlöjrommen till förrätten han Janne från Kalix nää, det var rejält.

         

Söndag idag då har det varit sol och moln blandat vi har varit ute en del och planterat om lite av våra plantor och vattnat och krattat på baksidan en del. Nu har snart allt vatten sjunkit efer så vi har sanrt fått tillbaka hela tomten. Sen åkte vi en tur med bilen till Älvsbyn och där åt vi middag på Venezia och det smakade bra vi åt entrecote , stripes, bearnaisesås och sallad . Dom hade ovanligt mycket grönsaker till både stekta och färska och öven en gratinerad halv tomat. Och nu är vi hemma igen och ska titta på något mer avsnitt av Springfloden i kväll.

 

   

Se vad vackra blommorna är som jag fick av mina grannar förra helgen dom står så fint ännu och blommar för fullt.


Och så lite naturbilder....

       


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards