keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 19 januari 2017

Hemmadag, Snö,snö, Vacker Tass , snö och SOL och Blåst

Av Chatarina Berglund - 19 januari 2017 15:30

 

Tjingeling nu är jag här igen med min blogg och ska försöka återge vad som hänt sen sist. Jaa, förutom att det gått i snöns tecken det har väl ingen missat. Tommy fick som tur var sin snöslunga från rep tillbaka innan snöfallet började.

Han har skottat och slungat och slungat och skottat massor i flera dagar och jag och Molly har varit ute och busat och  i  snön hon älskar snö springer som en galning och plöjer med nosen ner i snön och hoppar långa hopp rakt ner i snön.

Det är inte bara hemma han skottar han slungade även hos grannen som var borta några dagar han tänkte på han när dom skulle komma tillbaka så var det ju skönt att kunna köra in bilen.Och dom blev jätteglad.

Men snöfallet upphörde ju som tur var och nu är det rätt så bra med ca -10.

Vi har i övrigt inte gjort något särskilt jaa, lagat middag har jag gjort i alla fall och skött om huset förstås på insidan.

På onsdag då åt vi gulaschsoppa med en klick  aioli och ostmackor jaa, vill ni veta att det smakade väldans gott.

Och jag spelade V 86 som jag sällan spelar och jag fick 8 rätt men utdelningen var blygsam tyvärr endast 435 kr men bättre än ingenting

     

Torsdag då var vi oxå ute en del och sen en tur till Lillholmen och kollade läget och det såg bra ut.Vi väntar på de fina vårvinterdagarna då vi kan åka dit och äta vår lunch.

Till middag den dagen  pizza  med pizzasallad och det smakade bra det oxå....

   

Fredag då hade det ju snöat en hel del på natten och vi var uppe tidigt och det var för att vi skulle ju vara med Molly 10.15 på fredag på Vacker Tass för kloklipp och lite runt ögonen. Vi var lite sen men det var även Sandra som hade varit insnöad så det gjorde ju inget det gick bra ändå. Det var så kul för när vi kom in i fiket så satt Ylva och Britt-Inger där och fikade det var så kul att träffa dom och surra en hel del och även Ylvas dotter Lovisa  kom dit och jag kände nästan inte igen henne  det är ju ett tag sen jag såg henne. Hon är jättegullig och trevlig.

Molly var klar rätt snart så då åkte vi en sväng på stan och handlade och sen hemåt för snön väntade på Tommy sa han..Till middag på fredag åt vi kycklingtacos med pannbröd som jag bakade i stekpannan  på plattan och sen hade vi

hemgjord tacosås, tomater, ost mm ungefär samma som till  vanlig taco. Det var jättegott.

             

Lite TV blev det och en lugn kväll.

Lördag då är det V-75 som vanligt på lördag och 2 system gjorde jag och jag fick 5 rätt på mitt men det gav bara 21 kr och jag hade 3 st så 63 kr inga svindlande summor men....

Tommy var ute med skotern och körde en del och sen hälsade Bert och Lasse på en stund innan vi skulle äta middag

och till middag blev det ugnstekt skinkstek,sås,  friterade potatismosbollar, tomater och haricote verts.

det var jättegott. Sen lite TV Stjärnorna på slottet mm.

       

Söndag då var vi söndagslata vi slöade hela dagen med korsord , Tv och korsord igen och till middag åt vi varma mackor och sallad och det var oxå helt ok en söndag.

              

Måndag i dag då har vi varit till Sunderbyn på sjukhuset och skjutsat Karin hon hade tid på röntgen av höfterna som hon har lite besvärligt i melllan varven och hon kan inte spela bowling ännu men är så sugen på det men hon hade så ont tidigare i höst så hon var tvungen att låta bli en period men då började hon försiktigt med en dag i veckan men det blev sämre så nu är det bäst att hon lugnar sig ett tag till, Hon får snart svar på röntgen om vad det är.

Karin bjöd oss på fika på fiket i S-byn och det smakade bra med kaffe och smörgås och sen skjutsade vi hem henne och så åkte vi oxå hem och började fundera på middagen och det blev kokt potatis, stekt fläsk, korv och lök och tomat till det och det var riktigt ,riktigt gott.


   

        

Vilken kanondag det varit i dag med   och så vackert och fina färger jaa, man kan aldrig se sig mätt på det vackra det ser olika ut för varje dag.Och vi som bor här vet ju att det blir vackrare och vackrare för varje dag.

Nu visar helt plötsligt termometern -19 burr, burr.

Tisdag i dag ´var det bara - 8 på morron skönt det är lagomt men ingen sol har vi sett. Vi har varit till Ingrid och Kåre i dag och hälsat på dom bor oxå i byn och Kåre han släktforskar och han gillar verkligen det här med släktforskning han har forskat på min släkt både på Mammas och Pappas sida och även på Tommys släkt på  både hans Mamma och

på hans Pappas sida.

Det var trevligt vi fikade gott och surrade om allt möjligt och så fick Kåre lite hjälp med forskningen vad våra föräldrars syskon mm hade för tilltalsnamn för sånt kommer inte fram i forskningen alla namn men inte vad dom har för tilltalsnamn. Rasmus ringde i dag och undrade om jag kunde göra en smörgåstårta till på torsdag han skulle bjuda några på jobbet och det är klart att jag fixar det och då åkte vi en sväng tillstan för att handlade  lite grann en hel del finns hemma men inte allt man behöver.

Till middag åt vi Pytt i panna med rödbetor och stekt ägg och det smakade oxå bra...Lite TV-tittande innan sängen och boken innan John Blund dök ner.
 

I dag har vi varit hemma och jag har gjort smörgåstårtan som Rasmus har beställt hoppas att den smakar bra.

Vi åkte sen ner till stan och lämnade smörgåstårtan hos Anna och Robin.

Till middag åt vi "  kokt slang med slira och halka"mycket enkelt. Vi har sett farmen, Mästerkocken och Renés brygga,

Jag har fått en beställning till en 50-årsfest för ca 40 personer lite tilltugg så det ska jag ägna mig åt.

Just nu i skrivandets stund så stormar det nästintill ute usch jag hatar när det blåser

Så här blev smörgåstårtan.... 




    


   är nu uppe 5 timmar och 9 minuter drygt 2 timmar längre  än den 21 december


Bara 154 dagar kvar till midsommarafton

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards