keckes matblogg

Alla inlägg den 16 augusti 2017

Av Chatarina Berglund - 16 augusti 2017 16:15

 


Tjingeling, hej svejs i lingonskogen jaa, lite tidigt än för lingonskogen men blåbärsskogen kanske lockar ut en del bärplockare den här tiden och för att inte prata om hjortronen som det funnits gott om i år på våra myrar formligen lyst gult.

         

 


 

Jättegott med en klick hjortronsylt på dessa små goda tilltugg smördegsrundlar fyllda med ädelost och chorizokorv eller parmaskinka passar utmärkt med den söta hjortronsylten till mums!

Fredag då var vi hemma hela dagen och fixade en del ute med växterna en del behövde knytas upp som gurkplantorna dom blir så tunga när gurkorna mognar fram och vi har plockat in 5-6 gurkor och flera är på gång och goda är dom oxå. Och massor med sockerärtor dom måste man oxå stötta upp och dom är ju godast och plocka och äta direkt. Grönkål har jag oxå massor av . Salladslöken växer oxå och den är jättegod. Tänk vad roligt det är att kuna plocka in från sin egen odling så mycket godsaker det är mycket jobb men helt klart värt besväret. Squashen har vi oxå plockat in några i år har jag både gröna och gula.Tommy tvättade bilen igen och det tar ju en väldans tid för den är ju stor  ca 6-7 kvadratmeter.Men den blev som ny bara synd att köra med den och smutsa ner den.

Till middag åt vi kräftor, västerbottensostpaj, hemgjord aioli, små petitshouxer fyllda med räkröra lax och löjrom, små omeletter i muffinsformar,sjögrässallad ,fylld avocado och rostat bröd mycket gott.

           

  Lördag härligt väder  och jag ägnade en del av dagen åt V-75 som jag brukar på lördagar men se det gick inte bra bara 4 rätt och inga pengar men nya tag nästa lördag. Vi satt ute på em och njöt av det fina vädret och tittade på båtarna som passerade förbi.Till middag blev det flankstek som vi grillade och till det ugnstekt potatis, sallad, persiljesmör och vilket mört kött det var väldigt gott mycket smak.

         

Söndag i dag lite mulet och lite blåsigt i dag och jag blev så sugen på palt så nu har jag förberett,skalat potatisen, hackat fläsket och snart ska jag börja mala och tillaga dom. Nu är dom i grytan 23 paltar blev det.

Vi har nu varit till Erikslundarna och bjudit dom på palt men tyvärr så var Rasmus och Linnea inte där dom har åtk till Göteborg med bil oj, gissa om vi blev lite oroliga när vi hörde att dom skulle köra bil vi var ju säker på att dom skulle flyga. Dom fick ta Anna och Robins bil och tankkort och det går säkert bra der är väl vi som är lite oroliga av oss. Men vi hade i alla fall en trevlig stund med de övriga i familjen Wilma var nyss hemkommen från Stockholm där hon och Oliver har varit och hälsat på Olivers moster och dom hade varit på stan en hel del och handlat en del nya grejer dom hade haft så trevligt.Alla tyckte det var gott med palt känns som om det är länge sedan vi åt det.

     

Måndag då vardetså där med vädret lite mulet ochsol blandat vi åkte en tur till stan och handlade lite grann och sen när vi kom hem var det riktigt skönt på altanen så vi kunde sitta ute en stund och njuta och Tommy klippte gräset.

Till middag gjorde jag lite kinamat vi köpte en bit flankstek och det var riktigt tunt samma som vi grillade i lördags och det var så mört. Jag läste någonstans att på Kinarestaurangerna marinerar dom köttet i bikarbonat det är därför det blir så mört och mjukt. Så jag testade det och skar det i små tunna bitar och sen strödde jag bikarbonat överoch blandade om det sen fick det ligga några timmar och då sköljde jag av det och torkade det och sen stekte jag det med lök, vitlök, chili, bambuskott, paprika, minimajs och vattenkastanjer och kokade ihop det med buljontärning , soja och lite grädde och till det åt vi ris och det var så där riktigt mört och mjukt väldigt gott. Jag hade kontakt med Rasmus och Linnea som är i Göteborg och dom hade det bra och resan hade gått bra. Dom var på Liseberg på kvällen och åke karusell och köpte lotter och dom hade vunnit en jättekexchoklad en meter lång typ. På tisdag då var dom till Ullared och shoppade och där var det extremt mycket folk och dom hade fyndat en del. Jag glömde fråga om dom träffade Ola-Conny och Morgan där.

   

Tisdag ingen pensionärslunch i dag för det var en del som skulle äta surströmming och hade lite annat för sig

så vi hoppade över denna vecka.Tommy var en sväng till stan och kollade på huset Anna och Robin håller på att bygga

och jag och Molly var hemma och jag städade lite grann sen var det lite sol på em så vi kunde sitta ute på Altanen en stund och njuta.Till middag åt vi wokad palt som vi wokade ute det funkade perfekt och jag stekte lite extra fläsk och det var jättegott.

     


Lite fina narurbilder från tisdagen....


                           

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards