keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2014

Hemmadag, en tur till stan, surströmmingsfest och 7 rätt igen,,,

Av Chatarina Berglund - 24 augusti 2014 13:46

Jaa, en sammanfattning av veckan skitväder med regn och rusk oj, klagar redan trots den fina sommaren.

Nää, nog behöver vi regn om inte annat för att svamparna ska ploppa upp för det har dom inte gjort ännu.

Vi har haft pälsvård på Molly hon hade en hel del trovor, gräs och annat som kan fastna i pälsen. Nu har vi badat henne och använt spraybalsam och borstat ut alla tovor och klippt bort en del så nu är hon jättefin i pälsen igen den pälsen kräver en hel del. Vi har oxå varit ute i svampskogen och tittat en del men det är dåligt men lite mer regn och sol då kommer dom att sätta fart. Tll middag på torsdag åt vi rotmos och fläsklägg oh, så himlans gott.

Fredag åkte vi en sväng till stan och handlade till surströmmingsfesten på lördag 54 personer anmälda.

Det gick bra mycket folk på kvantum men strömming hade dom så det räckte vi körde kallax och oscars och fileer 4 burkar en av varje sort. Vi var tvungen att ha varsin vagn för att rymma allt. Senåkte vi till byagården och packade upp alla varor. Vi dukade även och förberedde det mesta för festen.

Sen åkte vi hem och jag bakade skorpor som jag skänkte tilllotteriet vi hade på surströmmingsfesten. Vi kokade även saft i vårnya saftmaja en hel kittel på ca 10 L med hallon, jordgubbar, apelsiner, citroner och rödavinbär.

Skänkte 2 flaskor till lotteriet . Jag kokade oxå tomatmarmelad och gjorde pesto oxå det blev vinster. Sen hade vi handlat en delpå Dollar godis, chips och lita annat småtjafs även det till lotteriet.

Till middag åt vi dragen biff (Pulled beef) som jag stekte i 8 timmar i ugnen på 100 grader och till det åt vi tomater, lök, paprika, Guacamole, riven ost och vitlökssås samt pommes och pitabröd.det var jättegott.

På lördag fixade jag alla saker vi skulle ha med till byagården det skall skrivas lappar på allt man skänker om innehåll mm om någon är allergisk. Och naturligtvis V-75 ej att förglömma jag gjorde 2 system ett till mig själv och ett till det 3 C-na. Det gick bra för mig igen på mitt system fick 7 rätt även denna gång och fick 5 000 kr tror att jag är inne i ett stim, jättekul känns det ju. Synd bara att vi inte får 7-an på C-nas system men vi hoppas det händer snart  vi får  inte ge upp.

Surströmmingsfesten var trevlig med mycket folk och god strömming och mycket vintster i lotteriet. Alla barn får köpa en lott till lotteriet en lapp som är numrerad från 1 och till så många barn det är i går var det 19 och sen börjar vi med barnen så på det viset får alla barn en vinst och ingen behöver vara ledsen för att dom inte vinner.Alla tyckte det var så trevligt. Vi städade ihop det mesta på kvällen innan vi gick hem. Ställde i ordning borden och diskade allt. Vi kom hem vi 01.15 trött och det kändes skönt att inta sängläge. 3 vinster fick jag pålotteriet.Vi sov till kl 9.30 skönt var det. Ingela och Kjell var förbi en sväng när dom var ute på en promenad dom ville titta på mina Alträsktröjor som jag säljer...Annars har vi inte gjort så mycket i dag. Vi åkte en sväng till Älvsbyn och åt middag på Trescorona jag åt file med rocquefortost, pommes, bearnaisesås och sallad Tommy åt entrecote med stekt potatis och bearnaise, jättegott var det.Och nu är vi hemma igen och tänker bara ta det lugnt..


                     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards