keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2015

80-talsfest, Hemmadag, Födelsedagskalas, Köttleverans, Recept

Av Chatarina Berglund - 18 oktober 2015 17:45

                        Halloj på er alla mina vänner nu har 1 vecka till passerat tiden bara springer i väg och man hinner kanppt med. Varför är det så nu när man är pensionär det är väl då man ska hinna mer än på den tiden man jobbade..men nää så är det inte men då planerade man allt på ett annat sätt.Jag jobbade, lagade mat, vävde stickade och gjorde massor med näversaker...Jaa på den tiden då vi åkte på marknader jag och min syster Karin med våra respektive..då kunde jag sitta uppe och väva till 1 på natten sen satt jag och knöt för alla mattor och dukar och även prismärkte dom och hoppade helt över det där med att sova och det gick bra det oxå..

Även på den tiden som näversaker var som mest populära gjorde jag massor med grejer i näver och det var lampor, väskor , krukor, sockerskålar,adventsstjärnor  mm. Ett år satte jag in en annons i NSD att jag sålde

julstjärnor i näver och det ringde folk från alla möjliga håll från Kiruna,Jokkmokk , Arvidsjaur och då skickade jag dom med post eller buss . Vi hade beställningar på ca 100 stjärnor och vad vi jobbade Tommy gjorde träställningar och jag gjorde stjärnor..På den tiden bodde vi ett mindre privat hyreshus med 3 lägenheter i en bodde en medelålders man och i den andra ett gammalt par på ca 80 år som vår dotter Anna som då var 4-5 år hälsade på varje dag och hon kallade dom för "tantbröderna". Och under den tiden hade jag många beställningar på stjärnor till dom som bodde i närheten  och kunde hämta dom hos oss. En dag träffade jag Åke garnnen i medelåldern och han berättade då att Tantbröderna hade kommit ut en dag när han skulle åka i väg och undrade om dom skulle polisanmäla oss för dom trodde att vi höll på med knarkaffärer för det kommer bilar dit hela tiden både på dagar och kvällar och går in till oss och kommer ut rätt snabbt och sen åker dom i väg och precis så var det  väldigt tät trafik under några veckor..Och Åke hade då berättat vad vi höll på med för han hade själv köpt

en julstjärna av oss och då blev dom lugna men oj vad vi har skrattat  många gånger åt detta..

Förra lördagen var vi på 80-talsfest i Bagarstugan det var Gun och Håkan som ordnade den. Dom har varit i Sverige ¨några dagar för dom bor numera i Spanien men dom har stuga i Alträsk så dom skulle göra det vanliga med att vintra i stugan och då samtidigt ordnade dom en sådan trevlig fest. En del hade 80-talskläder som Björn Borg och mycket lik Borg var han oxå(Håkan) och Jane Fonda (Gun) Mia och Mats, Anita och Stefan, Anna och Robin och han hade då åtminstone rätta stuket på håret.Vi var några som hade våra 2015-talskäder som Tommy och jag , Urban och Noi och Fredrik. Maträtterna var oxå 80-tal det var räkcoktail till förrätt och flera varmrätter, Janssons, Chili con carne, Pajad renskav, Inte veta heta (det gjorde jag) efterrätter var Varma päron med after eight och rulltårtsbakelse med grädde. Och allt var så himlans gott...Och Gun och Håkan hade ordnat det så fint med dukning och allt.  Många goda drinkar serverades oxå...

En riktigt trevlig kväll med härliga människor och många glada skratt. Vi hade även disco med lite hopp och skutt kändes i min kropp dagen efter men det får man stå ut med är man har haft roligt...

Tack än en gång Gun och Håkan för denna trevliga kväll..


           


    


                 

                   



I övrigt denna vecka har vi vart en sväng till staden och lämnat lite av varje på tippen som vi inte behöver något mer...Och till middag den dagen åt vi pytt i panna på rester och stekta ägg samt rödbetor..

   

På onsdag då var jag så sugen på palt så jag kokade 8 paltar och det har aldrig hänt att jag kokat så lite palt och det var såå gott jag njöt verkligen men jag ska koka till veckan oxå en dag och bjuda Holmgrens på palt..


     

En dag åt vi Nois goda vårrullar med en sallad jag har beställt 30 st av henne .Mycket goda..


     

På torsdag då fyllde Ludde 14 år så då var vi på födelsedagskalas på Erikslund med en massa gofika som vanligt och även smörgåstårta och vanlig tårta. Tänk vad tiden går nu är Ludde 14 år och han var nyss 2 men så är det och på detta kalas var även lilla Elna som är 8 månader med och hon är så söt men det började inte bra Molly skällde ju och hon blevså rädd stackarn så hon började gråta men det gick över ganska fort och sen var hon som intresserad av Molly och tittade hela tiden var hon höll hus..Sen åktevi hem och tittade på TV bl a Halv åtta hos mig som sände sista programmet från Boden med Joel som vinnare helt rätt...

   


Framme vid fredag då var det köttleverans som vi hämtade påTorpgärdan . Kåre och Ingrid har nu slaktat sina tjurkalvar och vi hade beställt en halv och den var stor den vägde 146 kg så ni förstår vad mycket mat vi har i frysarna nu 83 paket med köttfärs ung 500 g i varje och allt annat oxfile, innanlår, ytterlår, ryggbiff, entrecote, märgpipa,högrev mm jaa vi svälter inte ihjäl ialla fall..

Men mycket jobb innan man paketerat allt men det är fantastiskt bra med de gamla kompostpåsarna i papper att paketera köttet i och märka påsarna med vikt och innehåll.Allt är ju uppmärkt men det är stora bitar så man får själv dela så man får så stora bitar man själv vill ha och det är ju bra.

Till middag gjorde jag en fantastiskt god kyckling med en coleslaw .


 Recept coleslaw


400 g vitkål

1 gul lök skivad

Finhackad persilja

Strimla vitkålen tunt och skär löken i tunna skivor blanda i en skål och tillsätt persiljan


4 msk pressad lime

1,5 msk fisksås

2 msk farinsocker

1 vitlöksklyfta finhackad

riven färsk ingefära

Jalapeno eller vanlig röd chili


Blanda alla ingredienserna till dressingen och häll den över salladen tillsätt  0,5 dl majonäs och blanda ihop allt

ordentligt. Låt stå en timme och gotta till sig.

1 kg kycklingben

4 dl filmjölk

salt

Lägg kycklingen i filmjölk för att möras i några timmar ta upp den och koka den i saltat vatten 15-20min

Ta upp den och låt den svalna.


1 äggvita

3 dl filmjölk

Vispa upp äggvitan till den blir tjock och blanda ihop filmjölken med äggvitan..


3 dl rismjöl

Svartpeppar

1 msk kycklingkrydda

1- 2 msk lökpulver

salt

eller andra kryddor om man vill

Blanda ihop kryddorna


Lägg ner kycklingbenen i blandningen med filmjölk och äggvita och ta upp dom och rulla dom i kryddblandningen

Värm fritösen eller en panna med olja ochfritera kycklingen tills den är gyllenbrun. Den blir jättegod och frasig..

Jag kan verkligen rekommendera detta.

Smaklig måltid!


     


   

Lördag då var det ju som vanligt V-75 och jag försökte ju som alla andra lördagar att fixa 7-an men tyvärr det gick åt skogen bara 5 rätt och ingen utdelning men vi tar nya tag nästa lördag..

På kvällen var vi bjudna till min bror Mats och Maija Liisa på middag och det var surkålsgryta med kokt potatis, sallad och bröd och efterrätt en äppelkaka med vaniljsås och kaffe mycket gott och trevligt hade vi och Kicki och Tobbe, Hasse och Barbro, Tommy och jag , Fredrik och Molly tackade för oss vid 24-snåret och åkte hem för att inta sängläge..Även Rasmus och Linnea dök upp dom var bara ute och åkte bil och skulle hälsa på oss dom visste inte att vi var borta men då skickade han sms och undrade var vi var så då svängde dom förbi och hälsade på kul...

Vilka härliga dagar det har varit denna vecka vi har varit ute och tagit bort alla blommor och jag har fryst in kryddor i massor bl a gräslök, persilja, dill och en del har jag hängt upp på tork. Jag satte en kruka med ruccolafrön i onsdags och det har redan grott och börjat växa det kan man kalla snabbväxande..


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards