keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 9 juni 2016

V-75 med 5 rätt sol och blåst,Palt och Strömlöst

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2016 19:15

Jaa, den sköna värmen vi hade den försvann tyvärr det blåser väldigt mycket och endast 12 grader på morgonen.

Men vi får hoppas att det bara är tillfälligt. Varken Molly eller jag har varit sugen på att doppa oss senaste dagarna.

Vi har planterat lite till men det står fortfarande i växthuset och där får det vara tills det blir varmare igen.

Annars har vi inte gjort så mycket en lugn helg och den var ju extra lång helg med söndag på måndag då det var Nationaldagen. Men så mycket firande har vi inte om man jämför med Norge.På fredag hadejag städdag jaa, inte så ingående men dammsugning mm det behöver man minsann göra då och då.Till middag  på fredag gjorde jag en paj med varmrökt regnbågslax och sparris den var jättegod och en sallad till det. Vi köpte en lax på Willys dom har nästan alltid denna varmrökta lax och nu hade dom extrapris 69 kr/kg  normalt kostar den 93 kr/ kg. Det är Falkenbergs rökeri om röker den och den är så saftig och bra rökt jag kan verkligen rekommendera den. Bara att koka potatis och göra en sås till varm eller kall och så tunnbröd till det då har man en kanonmiddag.


 

Recept på pajen


125 g smör

Drygt 2 dl mjöl

3 msk vatten

Lite salt


Rör ihop pajdegen och låt den vila i kylen kavla sen ut den och tryck ut den i en pajform

förgrädda ca 10 min 225 grader.


Till fyllningen

1 purjolök skivad

300-400 g varmrökt lax

Sparris

Stek purjolöken en stund

Stek oxå sparrisen


Lägg i purjolöken och den varmrökta benade laxen.


Blanda sen äggstanningen


4 ägg

2 dl creme fraiche

2 dl majonäs

100 gram parmesanost
1,5 dl hackad dill

Salt och peppar
Blanda allt och häll det i pajskalet ta sen sparrisarna och dekorera uppe på med dom
In i ugnen på 225 grader i ca 25 minuter


Smaklig måltid!!


 


  

Lördag då är det V-75 dag som vanligt men nu har jag tagit en paus med 3 C-nas system över sommaren det går en hel del tid åt detta på lördagarna och man vill ju inte sitta inne hela dagen om det är sol och fint.
Men som jag sagt 100 gånger tidigare så är det inte lätt att tippa rätt nää den här gången då blev det bara 5 rätt och utdelningen 18 kr och 5 st så 90 kr var vad jag fick denna gång. Men man får inte förakta det små vinsterna heller jag tar nya tag nästa lördag. Till middag åt vi ugnstekt fylld fläskytterfile fyllningen var senap, svamp och ost ochs sen band jag ihop den med bomullssnöre och brynte den och sen penslade jag den med senap och rullade den i senapsfrön och in i ugnen på 175 grader i ca 50 minuter. Till det halva stekta potatisar med ost,en svampsås och sallad med tomater, lök ,mozarella och olivolja det smakade himlans gott. Sen lite TV och det är inte så mycket att se på lördgarna nu för tiden.

       

Söndag då var det lite kyligtfrån morron men på em blev det riktigt skönt på altanen det blåste mer från väster och då är det lä på vår altan och vi satt faktiskt ute och njöt av solen några timmar. Till middag blev det tomatsoppa med vitlök, paprika, lök, buljongtärnngar, sambal oelek och hackad korv med chili och vitlök och persilja till det en vitlöksröra som vi toppade soppan med och till det hembakt bröd som jag stekti olivolja och ost på det oj, vad mumsigt det var..

         

Nationaldagen i dag och då var det inte skönt ute oj vad kallt det blåst hela dagen och då är det sydlig vind men då blåser det rätt in mot oss är det det 20 grader och däröver då är det ju bara skönt när det blåser men när det bara är runt 13-14 då vill man ingen vind ha helst. Vi åkte ut en sväng med bilen och vi hamnade så småningom i Älvsbyn och skulle kolla hur dom firade Nationaldagen men det märktes då ingenting alls. Inte ens i parken mitt i stan var det det någon folksamling bara några enstaka personer. Nää vi ligger verkligen i lä med Norge.

Vi snurrade runt och kollade i Älvsbyn sen gick vi på Venezia och åt och jag hade bestämt innan att jag skull äta pizza men när jag kom in ändrade jag mig och tog Gyros grekisk kaebab med stripes och sen ångrade jag mig att jag inte åt pizza i alla fall för den maten vi åt var inte särskilt god.Men nästa gång då blir det pizza om vi går på det stället igen. Och det var massor med folk som kom dit och skulle äta men helt plötsligt sa den ena killen att vi har stängt nu så dom som kom in fick vända om och vi räknade att det var 16 st som fick vända om och det konstiga är att dom har öppet alla dagar till 21 men den här dagen var det ju vår nationaldag men firar dom den jaa,kanske men dom hade inte satt någon lapp på dörren heller att dom stängde kl 17 så folk blev lite irriterade att dom var tvungen att vända. Jaa det var den dagen det..

Tisdag fortfarande ingen värme och bara inneväder vad gör vi då joo, jag kokar palt  idag och så åker vi ner till stadsborna och bjuder dom på middag och så vi gjorde fort var det gjort 25 paltar i grytan och sen åkte vi ner till Eriklslund vid 16.30 för vi bestämde att vi skulle äta vid 17-tiden och palten var fortfarande riktigt varm när vi kom till Holmgrens och det smakade som vanligt väldigt bra tyckte dom alla.Och Kaffe på det och surr om allt möjligt och mycket skrattande oxå. En trevlig kväll och sen åkte vi hem och tittade på TV Biggest Loser bl a.

 

Onsdag om jag skrev tidigare att det var blåsigt så var det ingenting mot vad det varit i går och i dag. Vi åkte till stora staden och handlade och det var ett ruggigt väder stora vita gäss och träden blåste så dom låg nästan ner på backen och när vi åkte hem då såg vi när vi kom till Vändträsk att det var mörkt i alla  hus så vi förstod att det var strömlöst och vad mer vi förstod det var att vi hade strömlöst även i Alträsk  och mycket riktigt så var det.Vid 16-tiden försvann den och vi väntade och väntade men den kom inte tillbaka då satte vi oss i bilen och for en sväng och körde runt i stan och sen for vi till Anna och Robin och fikade där det var ju trevligt. Vi åkte hem vid 21-tiden och då låg det en stor björk över vägen så vi kom inte förbi och även en annan granne från byn stod där och väntade på hjälp och man har ju inte motorsågen med sig överallt man far men det kanske vi måste börja med. Men det kom en kille efter en stund och sågade upp den i bitar så vi tog oss förbi. Väl hemma så var det fortfarande strömlöst oh så trist det är men jag löste i alla fall korsord och det är ju trevligt sen värmde vi vatten på kaminen så vi fick oss även kaffe igen. Och ljus hade vi oxå men det är ju inte så mörkt på kvällarna längre men det var ju så mulet så det var lite skumt. Sen gick vi och la oss och läste jag har en sån där liten lampa som man sätter fast i boken och den funkar bra och Tommy hade en pannlampa och kl var väl så där 00.30när vi somnade ochjag vaknade till strax före 3 och då var strömmen tillbaka det var nog av det jag vaknade.

När vi steg upp vid 7-tiden då tänkte vi vad skönt att strömmen är tillbaka och allt är frid och fröjd men se den glädje som varar efter ett tag började det blinka och vissa lampor lös väldigt starkt och en del lampor bara glödde och fläkten funkade  men efter en stund då slutade den att funka men då helt plötlsigt lyser det upp och så funkar fläkten fast den låter mycket högre än vanligt och micron funkar inte.

Våran förbränningstoa funkar inte heller. Det hör till saken att det låg ett träd över kraftledningen ovanför Christer och hela ledningen låg på marken och även 2 träd som hade ramlat över elledningen prcis ovanför oss och detta felanmäldes kl 19.30 i går onsdag och dom skulle åka ut på en gång sa dom men det gjorde dom inte men någon gång i natt har dom varit och fixat felet som var efter kraftledningen men inte träden som var över ledningen vid oss mycket konstigt,men det är förmodligen där felet är för Tommy var och kollade och en ledning var av och den går till oss. Och i dag har vi ringt 4 gånger till BEAB men ingenting händer och det ärju inge bra om det är för hög spänning på vissa elgrejer.Helt plötsligt börjar en del lampor att lysa jättestarkt så det nästan bländar och en annan bara glöder. Vi är ju lite oroliga. Kylen går bara på halvfart ibland och sen lyser det upp någon lampa och då strartar kylen på helfart igen mycket mysko...Till middag idag blev det bara pizza som vi köpte en frusen som bara är att värma en sån där extra allt och den smakar riktigt bra. Oj,  just nu i skrivande stund så ringer en kille från BEAB och han skulle skicka 2 gubbar som just nu var i Statträsk och dom skulle komma hit och fixa felet tack och lov. I kväll ska vi  alla fall titta på TV som vi inte kunde göra i går.

Men fy så kallt det är man kan inte tro att vi är i sommarmånaden juni mera som oktober kan man tycka.

 

Så här såg vår fina Altan ut i morse efter stormen som drog fram ....



Här ser ni träden som ligger över elledningen som gör att det fungerar dåligt hos oss

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards