keckes matblogg

Alla inlägg den 10 april 2016

Av Chatarina Berglund - 10 april 2016 19:45

Jaa, nu var det dax igen att skriva några rader. Det har väl inte hänt så mycket men vi kan ju prata om vädret som varit under helgen jaa, inte så strålande sol precis. I lördags var det sol och moln blandat och vi var ute men så fort solen försvann då blev det så kallt för det blåste ju oxå en del. Söndag i dag något bättre men inte så bra att man ville sitta ute nää vi har varit inne hela dagen.

I torsdags då var vi ute en del och fixade vi har nästan ingen snö kvar på tomten nu och det känns bra. Tommy var till tippen och till återvinningen med ett lass skräp skönt att bli av med det. Och till middag blev det stekt panerad torsk med kokt potatis,remoladsås, morötter och haricot verts mycket gott.


     

I fredags var vi till Mats och Maija Liisa och fikade nybakt sockerkaka och kaffe och det smakade bra och dom har fått så fint i köket med färg och tapeter riktigt snyggt blev det.Och jag fick korten från Ewa i fredags och det är inte mina släktingar som är med men vems det är vet jag inte men jag ska luska vidare för att försöka lösa det på en bild ser man en hög skorsten det verkar vara ett tegelbruk för det ligger en hög tegel på marken på ett foto och när jag kollade på datorn så har det tyligen funnits ett tegelbruk i Boden så står det men när man läser vidare så verkar det ha funnits i Norra Sunderbyn men det räknas väl till Boden en del av Norra Sunderbyn och det hette Björns Tegelbruk och där hade Eyvind Johnson bl a jobbat när han var ung. Men det finns ju en gata som heterTegelbruksgatan och så har dom ju döpt om ett område där Lidbergs trä och en del andra butiker ligger till Tegelbacken så det kanske har funnits ett tegelbruk i själva Boden oxå.  Jag ska kolla upp det bättre.

Rasmus och Linnea kom hit på fredagkväll dom har soviti stugan för Linnea och en kompis har hyrt bagarstugan lördag och söndag för att baka mjukkaka och sälja den så domfår in penngar till skolresan dom ska göra i maj eller dom har redan beställningar på allt dom bakar dom har tagit upp beställningar innan.

Vi hade ätit när dom kom men dom åt lite grann i alla fall jag hade gjort friterad kyckling, egna pommes, hemgjord chilimajonäs och quesadillas och det smakade riktigt bra. Dom var här och vi satt och surrade en stund det är så roligt när dom hälsar på. Sen lånade dom vår skoter till stugan för att det går inte köra ner med bil då är det bättre med skoter då kan dom köra fram till dörren.


        På morgonen vid 8-tiden då kom dom med skoter och hämtade bilen och sen åkte dom till bagarstugan och började med  baket då var det bara Rasmus och Linnea och dom var så duktiga dom bakade 90 mjukkakor. Sen kom dom hit och vi fick en påse mjukkakor  och dom var så goda och mjuka och runda och snygga ett riktigt bra jobb hade dom gjort. Dom åkte en sväng till Vändträsk för han skulee kolla på en bil en golf och det slutade med att killen som hade golfen kom hit och dom böt bil hugg då hade  Rasmus en volvo som han nyss köpt.Snabba affärer. Sen åkte dom till stan en sväng och kom tillbaka och åt middag med oss. Jag gjorde en förrätt med pannacotta med gräslök och garnerade den med löjrom och en minivästerbottensostpaj oxå med löjrom. Till varmrätt snitzel med hasselbackspotatis, fyllda halva tomater, haricote verts, persiljesmör och tillbehöret som måste vara till snitzel citron med ansjovis och kapris. Till efterrätt blev det en hallonspegel med krossade ballerinakex och på toppen chokladmousse ja dom tyckte det var jättegott. Dom åkte hem vi 23-tiden till stugan för dom skulle ju upp och baka på morgon oxå. Idag har Linneas klasskompis Shermineh varit med och bakat även Inger Shermines mormor var där och hjälpte dom och det har gått bra dom har bakat 150 mjukkakor i dag mycket duktiga tjejer..

Lördagens V-75 gick inte bra behöver jag säga mer nya tag nästa lördag.

               

I dag söndag har vi inte gjort något särskilt Tommy har sett hockey och jag har bara latat mig vid datorn och lagat korvgryta till middag med kokt potatis och detvar gott. Nu ska vi titta på TV Mästarnas mästare mm.

     

  

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards