keckes matblogg

Alla inlägg under oktober 2013

Av Chatarina Berglund - 2 oktober 2013 21:29

2013-10-02

Onsdag

Jag börjar med att gratta mitt yngsta barnbarn Ludwig (Ludde) på namnsdagen.

Idag vaknade man till en härlig dag solen sken och varmt har det varit oxå. +14 grader. Härligt.

Vi har varit ute och tagit bort en del blomster som inte är så vackra längre.

Tommy har tagit upp morötterna. Det blev en del men inga stora mängder. Jag har rivit en del och satt i påsar i frysen lagomt att ta fram till middag då man känner sig sugen.

Och en del förvällde jag i bitar och frös in. Och resten använder jag färska. Jag har oxå tagit in en del av mina kryddor ex. timjan den är så fin, lagerblad, rosmarin och den har vuxit massor. Jag hoppas att den klarar sig inne den här vintern oxå.

Även mitt olivträd fick komma in idag.  Det är jättestort och har även fått några knoppar som kanske blir oliver vi får se.

Jag längtar redan till nästa vår när man får börja plantera igen...

Till middag åt vi en köttgryta med massa grönsaker bl a paprika, lök, bambuskott, bönor, syltlök, vitlök mm. och till det kokt potatis.

Vi har kvar en del kött från förra året som vi bör äta upp inom det snaraste, eftersom vi snart får köttet vi beställt en halv tjurkalv. Och då gäller det att få plats med det i frysen.

Sen har vi tittat lite på tv Halv åtta och Bonde söker fru mm. Varför heter det så bonde söker ju även man. Borde heta Bonde söker fru och man.

Men nu är det bara 82 dagar kvar  till julafton.....


         

Av Chatarina Berglund - 1 oktober 2013 22:34

2013-09-30

Måndag

När vi slog upp ögonen i morse var det inte lika mulet man kunde skönja solen bland molnen. Vi fikade som vi alltjämt gör varje morgon, och läser morgontidningen, samt tar det lugnt.

Sen funderade vi på vad vi skulle hitta på en sådan dag som denna.

Tommy ville åka till Storheden och köpa ett element ok, jag var inte sen på att haka på inte för att köpa element, men det finns ju annat man kan titta på.

Så vi åkte i väg vid 10.30 tiden och tyvärrr var centralvägen stängd så vi fick åka den längre vägen över Boden. 

I vanlga fall åker vi över Mockträsk, Selet, Sandnäset mfl  fina ställen.

När vi väl kom fram så började vi med Jula och gick där och kollade på element. Oj,oj vad många olika det fanns. röda, svarta, vita och i glas och avlånga, fyrkantiga, platta, tjocka, oljefyllda, elektronisk termostat och manuell termostat.

Oh, jag sa direkt att det röda var ju jättsnyggt det skulle passa bra men..min man sa lugn nu jag köper inte element för att dom är röda utan dom ska vara bra oxå..Jaha ok, sa jag tror du röda element är sämre än vita. Huvudsaken är att dom värmer bra om dom dessutom är i en snygg färg så är det väl bara plus. Det visade sig att det var inte så enkelt för min man detta.

Vi lämnade Jula för att åka till nästa butik och det blev Biltema fortfarande i samma ärende element....Jaha samma där olika sorter och färger men inte lika snygga som på Jula haha, men det tordes jag ju knappt yppa...Jaha ut från Biltema och nästa ställe som fick den äran att få besök av oss som skulle ev. köpa ett element det var Coop. Samma visa igen olika även där och då hittade han ett och jag tänkte jippiii, men den glädjen varade inte länge det visade sig att det han fastnade för  var inte på nog många watt. Oj, då kände jag mig ungefär som barnen när dom hänger med föräldrarna på en shoppingtur.Nu är jag hungrig jag vill äta orkar inte gå på ett ställe till innan jag får mat.  Ok vi besökte Coops restaurang och intog en sen lunch vid 14.30 Jag åt Sej på norskt vis och Tommy ut köttgryta. Jag vet inte vad det norska var med sejen men den gick väl an.

Mätta och belåtna lämnade vi Coop för att dra vidare till nästa butik som säljer element..Det blev Clas Ohlsons och jag tänkte hoppas det finns något som passar här men.. det var väldigt nära men då föll det på att det inte fanns väggfäste, man var tvungen att ha det stående på golvet och det går ju inte. Men oj, sa jag,är det verkligen så här svårt att köpa ett element. Jaa, sa Tommy då det ska vara på 800 watt och det ska gå att hänga på väggen och en elektronisk termostat, och sen ska av och på knappen och temperaturinställningen sitta på ovansidan av elementet. Jaha, sa jag, då tror jag inte att det finns . Vi kanske måste åka till Piteå imorgon då för att hitta ett sådant.

Joo, nog ska det finnas tyckte Tommy som inte gett upp. Vi åkte tillbaka på Biltema för där fanns det visst ett som han kunde tänka sig i alla fall. Jag såg framför mig återbesök på alla butiker vi hade varit på för att köpa ett ELEMENT???. Sista anhalten blev det för han lyckades hitta ett som hade allt detta han sökte. Varför han inte såg första gången , vet jag ej...

Några fler affärer blev det inte den här gången för vi var rätt less på att springa runt. Men vi fick med oss ett element hem i allafall...

Vi gick på fler affärer än jag brukar göra när jag ska köpa en ny jacka eller likande.

Och när vi kom hem till lugna Alträsk så var det inte så lugnt nää, det var älgar på grannens tomt en ko och en kalv gick där och betade på deras gräsmatta. Jaa, dom var lugn men jag vågade inte gå så nära när jag skulle fota  i fall kon skulle komma sprigande mot mig.

Första kvällen det varit 0-gradigt här. Det kändes lite kallt. Men hur blir det då när det blir -25 burr.


 


   


   

Nu kan vi minnas den sköna sommaren i bilder....



Tisdag

Vi vaknade tidigt och fikade som vanligt.Vi kollade ut om vi hade några älgar på besök på tomten, men in det.

Tommy skulle ner till stan en sväng för att träffa revisorn och jag följde med för att åka till Anna och Robin under tiden. Anna kom hem från jobbet strax efter jag kommit. Och Ludde skulle ha skjuts till en kompis i Björns på direkten.

Men mat då tyckte Anna . Nää men jag skulle få äta hos Robin, ok. Så dom drog och då nämnde Anna att hon tänkte göra en pannkaka, och då fixade jag smeten och gjorde klart så det var bara steka lite bacon och slänga in den ugnen.

Jag hade med mig lite rester biffar och potatis då åt Rasmus och Anna biffar , och vi andra åt pannkaka. Det var jättegott. Sen åkte vi hem och har tittat på tv en del Halv åtta, Äntligen hemma och Pengarna på bordet. Vi missade Hollywoodfruar, tyvärr....

Nu har jag läst ut boken om Ove, och man kan ändra sig fast man inte trodde det från början...Det är inte alla Ovar som kan det..


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards