keckes matblogg

Alla inlägg den 3 november 2013

Av Chatarina Berglund - 3 november 2013 19:57

2013-11-01

Fredag

När vi slog upp våra blå på morgonen var det en riktigt vacker dag med sol och en par minusgrader. En riktigt härlig dag.

En tunn isskorpa på delar av sjön och öppet vatten på vissa delar.

Vi vaknade vid 6.30 och fikade som vanligt en god macka och kaffe. Hasse och Ronja dök upp redan vid 9-tiden.

Sugen på att arbeta med golvet. Dom fortsatte med uppreglingen av golvet och lade golvspånskivor. Mycket pyssel men bra blir det. Ronja hon låg mest och vilade sig, hon dök bara upp när hon kände lukten av något ätbart. Tänkte väl kanske jag oxå får smaka och så klart fick hon det.

Det var så vackert när solen sken över sjön och isen och vattnet glittrade, och helt plötsligt kommer det en båt och kör förbi, oj den 1 november det är inte så vanligt att det kör båtar i november.

Jag skötte som vanligt marktjänsten med fika och mat. Jag var lite orolig ett tag för då befann dom sig vid spisen och dom var tvungen att dra fram den för att lägga skiva under spisen oxå. Men det gick bra och jag fixade fika först vid 11-tiden. Då var vi lagomt sugen. Dom jobbade på bra med golvet.Jag fixade lunch-middag vid 15-tiden den bestod av inlagd sill, kokta ägg, sillsallad, rödbetor, gravad lax och kokt potatis. Riktigt gott. Lite senare var det kaffe med knäckmuffins.Dom gjorde klart undergolvet och var färdig vid 18-tiden. Tommy skjutsade hem Hasse och Ronja.

Sen röjde vi undan och dammsög och jag gjorde varma mackor med svamp-och räkstuvning det var jättegott. Sen tittade vi på TV och vi var rätt så möra efter dagens jobb.


     


    

      


Lördag

Idag när vi vaknade var det inte lika fint väder lite smådugg och disigt och grått. Jaa, fika gjorde vi som vanligt en macka och kaffe, men ingen tidning idag, tyvärr. Tommy har varit ute och hållt på med att städa ihop lite virke och sopat bort spån från det dom kapat skivorna ute på altanen. Jag har ägnat mig en del åt V-75, som vanligt, analyserat hästar och kuskar, sågat vissa kuskar och vissa hästar, ångrat vissa sågningar och gjort om, och gjort om, men ändå blev det inte rätt joo, 5 rätt men jag vill ju ha en 7-a. Att det ska vara så svårt. Nya tag nästa lördag.

Sen blev det middagsförberedelse. En ugnsomelett med purjolök, tomater, paprika och ost.Sen tog jag ut rundlar från den och serverade med bresaola, rostade nötter, parmesan och balsamico det var förrätten. Jag har hafte en hel kyckling i saltlake i drygt ett dygn . Jag tog upp den ur saltlaken och torkade av den och penslade den med en blandning av soja, flytande honung och pressad citron. Stekte den i ugnen på 225 grader i 25 min. sen sänkte jag värmen till 150 och stekte den ytterligare 50 minuter. Till det gjorde jag potatisotto, som risotto fast med potatis och en sallad till det. Mycket gott, kycklingen blr väldigt saftig och god.

Sen drack vi kaffe och tittade på TV Så mycket bättre det är ett  jättebra program. Sen var det sängen och en liten stund med boken innan John Blund hälsade på..


                    

  

Söndag

Idag var det oxå en mulen dag och mörkt och grått hela dagen. Vi sov till kl 8.30 idag. Fikade och tog det lugnt. Inget väder man vill vara ute så mycket . Vi eldade en brasa och myser inomhus. Anna bjöd oss på middag igen . Vi var ju där förra söndagen och åt oxå, men inte tackar vi nej till såna trevliga saker. Hon hade gjort så goda biffar med sås och god potatis som hon hade kokt och krossat och stekt i ugnen och det var jättegott. Till efterrätt fick vi kaffe och en minicupcakes som Wilma hade bakat och dom var så snygga och lämpligt stora helt i min smak.

Och så fick vi ju träffa alla 4 sötnosarna och det är mycket värt. Robin jobbade tyvärr. En trevlig em. Det var väldigt mörkt efter vägen svart asfalt och väldigt dimmigt när vi åkte hem. Nu har den lilla isskorpan som lagt på sjön i stort sett smält bort igen för det är ju +grader.

Sen när vi kom hem tittade vi på TV Allt för Sverige och Bron

Nu är det snart dax att inta sängläge och bokläsning, I morgon väntar nya äventyr. Då ska dom börja med det riktiga golvet. Kul....


Nedan Wilmas snygga och goda minicupckaes....

 

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards