keckes matblogg

Alla inlägg den 17 november 2013

Av Chatarina Berglund - 17 november 2013 22:09

2013-11-15

Fredag

Vi vaknade tidigt redan vid 6-tiden och steg upp och fikade som vanligt en macka och kaffe. Läste tidningen i lugn och ro och kollade på de små liven  utanför fönstret som käkade för fullt sin frukost.

Och helt plötsligt small det till i ena glaset på vår inglasade altan, och jag tittade ut och där satt en mycket yrslig nötskrika hon satt först helt stilla, men sen efter ett tag började den röra lite grann på huvudet, men den ville mest bara ramla framåt.Jag tog en bild av den och den satt kvar ganska länge, men sen helt plötsligt promenerade den några steg och sen lyfte den och flög i väg. Vad skönt att den klarade sig.

Tommy åkte till skolan och hjälpte till med att ställa i orning för ljusstöpningen. Jag var hemma för jag ska inte var med i år förjag har så ont i mina knän så jag tar det lugnt.

Senare när Tommy kom hem fixade han klinkers framför järnspisen och börjde lägga framför öppen spisen, men fick slut finbetong...

Till middag å vi en förrätt på råraka med löjrom,cremfraiche, lök  och räkor Jättegott Till varmrätt åt vi hemgjord pasta och kött stekt i små bitar med lök, vitlök, tomater, senap ,paprika, rött vin ,senap och kryddor ihopkokt med lite grädde och en sallad till det. Oxå väldigt gott.

Se tittade vi på TV och tog det bara lugnt.


 


       


 

        

Lördag

Vaknade vi 7.30 och steg upp och fikade som vanligt en macka och kaffe, läste NSD och så där att det kanske inte var en varg dom hade sett i byn. Och lika glad är jag för det men gladast är nog räven.....

Solen sken även idag och + 4 grader lite blåsigt, men inte ska vi klaga.

När jag tittade ut över sjön då såg jag en 4-hjuling på isen och tänkte men är det sant joo, det var grannen som var ute och körde, han hade mätt att det var 10-12cm tjock is.

Lite senare dök våra andra grannar upp och dom skulle åka skridskor och spela bandy. Det var nästan som en vårdag ute idag.

Jag bakade en Windsorkaka som Tommy åkte i väg till skolan och lämnade så dom har lite godsaker att mumsa på dom som ska stöpa ljusen.

Sen blev det lite häng framför datorn med V-75 som vanligt. Analysera, spekulera ,radera och fundera. På kuskar och hästar och namnet på hästarna för ibland kan man tänka att vissa namn låter ju som vinnare och just så tänkte jag om ex Tore som Erik Adielsson körde det måste ju vara en vinnare, och tänk så rätt jag hade där.

Och jag hade ju faktiskt så rätt i 6 lopp, men i 4-de loppet där kom ju Ärling och vann med sin häst en 39 oddsare och inte hade jag ju med den, men nära 7-an var jag i alla fall.. Jag vann i alla fall 2 500 kr. Fick in trion, DD och 6 rätt och en massa 5-or på V-75. Jaa, jag får vara nöjd med lite spelpengar .

Tommy målade listerna andra varvet. Och sen gjorde vi oss klara för middagsbjudningen hos en av våra grannar.

Det var så trevligt att bli bjuden till Thord och Birgitta. Dom är jättetrevliga.

Vi började med lite glögg och nötter när vi kom dit. Första glöggen för i år det var gott.

Till förrätt fick vi en toast med löjrom. Till varmrätt var det ripa med hasselbackspotatis, en jättegod gräddsås med enbär och annat gott i. en ugnsomelett, svart vinbärsgele, lingonsylt, sallad och haricots verts. Jag som aldrig har smakat ripa visste ju inte hur det skulle smaka. Innan vi gick på middagen pratade Tommy med sin svåger och han sa att ripa smakade lite åt leverhållet, huja tänkte jag som absolut nte tycker om lever, ,men glatt överraskad blev jag för det var riktigt gott, lite leversmak men inte något som gjorde att jag inte kunde äta det. Nää, jag kan tänka mig att äta det igen utan problem. Och alla tillbehören gifte sig så fint. Och sen som avslutning på middagen var det en smarrig cheescake med röda vinbär på toppen och kaffe. En mycket  god middag.

Sen efter det så surrade vi på i några timmar om allt möjligt drack en och annan GT och skrattade vädigt mycket.

Vid 01.00-tiden knallade vi hem nöjda efter en trevlig kväll, med god mat och trevligt umgänge.


   

Detta är filén på en ripa`ca 1,5 -2 cm


Söndag

Jag vaknade tidigt redan vid 5-tiden av att stormen ven kring knutarna och strömmen var borta. Mörkt som attan var det.

Jag hade svårt att somna om låg bara och lyssnade på alla ljud, och tänkte på alla träd som kanske faller över huset.

Men jag somnade om till slut i alla fall och då sov vi till kl 10.00 Och det var bara skönt.

Vi fikade som vanligt vår mackor och kaffe. Men ingen tidning i dag. Jag fick ju buffetidnigen här om dagen så jag tittade i den i stället och det gick ju bra det oxå.

Vi var lite småmosiga en stund, men sen eldae vi en brasa och det var så skönt det var den vi behövdeför att komma i gång.

Det har blåst väldigt kallt idag även om det inte stormat som det gjorde i natt.

På em åkte vi ut med bilen och hamnade då i Älvsbyn och då blev det middag på Trescorona.Jag åt rödspätta med kokt potatis och en kall dillsås. Jättegot, jag var så sugen på fisk. Tommy han åt entrecote med pommes och bearnaisesås. Han tyckte oxå det var jättegott.

Sen åkte vi hem och tittade på TV. Amerikanarna som är i Sverige och Bron.

Och nu är kl 23.30 och det börjar dra ihop sig till sängdax med boken...


   

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards