keckes matblogg

Alla inlägg den 10 november 2013

Av Chatarina Berglund - 10 november 2013 22:42

2013-11-08

Fredag

Vi vaknade tidigt kl var bara 6.00, huja vad tidigt det kändes men vi var ju utvilade i alla fall. Vi fikade som vanligt en macka och kaffe och det smakade lika bra som det brukar.

Tommy åkte iväg för att sätta upp skyltar runt sjön för den kommande ljusstöpningen, som blir den 15-16 november.

Han åkte inte till södra sidan för det var så dåligt väglag, halkigt,spårigt och otroligt dåliga vägar. Man kan ju undra vad dom tänker dom som håller i detta. Det kommer att hända olyckor det är jag säker på.

Jag startade diskmaskinen och körde den och när den var klar kollade Tommy om den hade funkat som den ska och då var det lite blött framför maskinen. Tur att vi har en sån där plastgrej under den annars hade vi inte märkt det.

Jag tömde maskinen och så drog vi fram den och kollade och det blev blött även där den stod ochdå insåg vi att vår gamla trotjänare hade gjort sitt. Den är 23 år gammal och det har aldrig varit något fel på den. Den har bra gått och gått. 

Vi måste alltså köpa en ny. Jag ringde Elon och dom hade några maskiner hemma en Cylinda bl a, som enligt försäljaren var en kanonmaskin.

 Ok, han sa vi kör ut den , Idag undrade jag?  Japp jag kommer med den. Mycket bra service och han tog dessutom med den gamla. Så nu har vi en ny diskmaskin. En som inte läker och förstör vårt nya golv.

I övrigt så var Tommy mest ute och fixade bort en del snö och annat som blivit liggande från golvläggningen.

Jag höll mig inomhus och fixade lite smått och gott.

Till middag blev det en varm smörgåstårta och en sallad till det. Jättegott var det.

Sen tittade vi på TV och var allmänt slöa, man måste vara det ibland oxå...


   


Lördag

Jaa, vi vaknade och tittade ut och det snöade och det hade kommit en del snö under natten oxå. Nu är det vinter kan man säga.

Vi fikade som vanligt vårt kaffe och mackor. Tommy åkte upp för att hämta tidningen , men ingen tidning i lådan, konstigt.

Vår granne hade strul med tidningen tidigare i veckan, men sen funkade det för han, men då struntade dom i att lägga någon i vår låda på lördag. Man blir riktigt arg när det inte funkar. Få se på måndag hur det går då.

Jag ägnade ju som vanligt en del tid på V-75, men inte gick det något vidare 4 rätt fy f-n så dåligt.....

Jaa, en del snö föll det under dagen riktigt vitt och fint.

Till middag blev det en förrätt med tunt skivad gravad oxfile som jag gravat själv med massor av lök och kryddor, lite sallad och en basilikasås, det var jättegott. Ska absolut göra det fler gånger.

Till varmrätt stekt oxfile med sparris med parmaskinka, potatisrösti, sallad, pepparsås och fyllda halva tomater.Mycket gott.

Sen tittade vi på TV postkod, så mycket bättre mm. Sen var det sängen och boken....


 


          


Söndag

Farsdag grattis till gubben. Vi vaknade inte så tidigt på morron vi drog oss en stund extra det är ju söndag..

Det snöade även idag, det blev vinter i år oxå.

Anna ringde och grattade Tommy på fm och då bestämde jag att vi fixar maten och kommer ner med den. Då slipper dom åka iväg,vi är ju ändå pensionärer och har gott om tid. 

Till förrätt blev det rundlar av kavring och fralla som jag fyllde med en räk och kräftröra. Dekorerade med gravad lax, löjrom, kräftor och en tomatros.

Till varmrätt lagade jag en köttfärslimpa som jag fyllde med en bacon och pepparost samt hackad paprika och rullade ihop den som en rulltårta. Till det gjorde jag potatisrundlar. Anna hade dukat så fint och gjort en god sallad.

Vägen var inge bättre idag knagglig, spårig och ej plogad. Skandal!!!

Alla åt och tyckte det var jättegott.

Tommy fick en påse med pappapraliner och ett foto av hela familjen med en jättefin vit ram . Alla är så söta såå..

Sen hade Anna gjort en marängtårta med hallon och kaffe till efterrätt. Allt var så gott och trevligt som vanligt när vi träffas.

Efter vi kom hem blev det lite TV-tittande Allt för Sverige och Bron mm.

Och nu är det hög tid för sängen och boken..en ny dag i morgon med nya äventyr...


     



Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards