keckes matblogg

Alla inlägg den 7 november 2013

Av Chatarina Berglund - 7 november 2013 23:10

2013-11-06

Onsadg

Jaa, vi vaknade vid 7-tiden pigga och glada som vanligt. Ett gott fika med kaffe och macka som vanligt. Oh, det är så fiffigt med vår kaffemaskin den ställer vi bara in på kvällen så är kaffet klart på morgonen, och vi vaknar oftast när den startar för den låter en del när den maler bönorna innan bryggningen startar, och då kan man ligga kvar en stund,men  då man börjar känna kaffedoften är det svårt att ligga kvar.

Hasse dök upp vid 9.30 med Ronja dom hade varit ute på en promenad. Han var som vanligt taggad för att hugga in på nästa projekt med bänkhöjning mm. Huja, huja nu måste dom ju vara i köket hela tiden nästan hur ska jag klara det. Haha.

Jaa, det blev ett väldans liv med såg och hammare och borr och jag vet inte allt vad verktygen heter som dom använde.

Jag tänkte hur går det med fika och mat idag då måste jag ta till någon cateringfirma eller..

Nää fikat vid 11-tiden gick bra vi flyttade kaffemaskinen och mackorna gjorde jag vid bordet och det funkade bra.

Jag tyckte det såg mörkt ut från början när man tänkte på alla vattenrör och diskmaskinsslangar som sitter i diskbänksskåpen hur ska dom kunna sitta kvar när bänken ska höjas upp, men det var inga problem dom följde med så fint. Jag tänkte att nu går något rör sönder och vattnet kommer att stå som en sprut överallt, men nää det blev inte så. Skönt. Det är duktiga hantverkare jag har att göra med. Hasse han är ren sådan där tusenkonstnär som kan det mesta.

Framåt lunchtid började jag fundera hur det skulle gå med maten . Jag tänkte göra fisksoppa. Jaa, jag tog vatten i en panna och lade ut tidningar och skalade potatis, morötter, lök, vitlök och palsternacka på tidningspappret som jag lagt ut på bordet, och det funkade. Så fort dom försvann ut en stund för att såga till någon bit skyndade jag mig för att hämta det jag behövde i kylen och i skåparna. grejerna från de nedre skåparna som skulle höjas hade vi ju utspritt överallt. Jag fick i alla fall ihop allt som skulle vara i fisksoppan och även tillgång till spisen för att koka den .

Om jag studsade och hoppade dagen innan så var det en baggis mot vad jag gjorde den här dagen.

Fisksoppan blev jättegod. Jag satte både lax och torsk i den. Och hembakta ostfrallor och ost fick dom oxå. Jaa,dom gillade den. Tommy tyckte jag klarade det bra trots att dom hade tagit köksdelen i besittning . Han undrade till och med om om jag hade varit lotta. Haha.

Allt gick bra med bänkarna och snyggt blev det oxå. Nu är det en bänk till som ska höjas och en ny fläkt som ska monteras upp samt lister.

Sen Hasse åkte hem röjde vi undan och torkade ur alla bänkar och satte tillbaka alla grejer. Det blev bra. Vi dammsög och städade ihop allt. Skönt att det är gjort.

Sen tittade vi på halv åtta hs mig, Bonde söker fru mm. Sen blev det sängen vid 24 ca och boken och vid 01.30 somnade vi.

I morgon är det en ny dag med nya äventyr....


 


 


Torsdag

Jaa, på morron var det vackert solen var uppe och det var så vackert över sjön mot Lillholmen.

Vi fikade som vanligt och läste tidningen och gjorde de vanliga morgonsysslorna. Hasse och Ronja skulle ut på jakt i dag så vi bestämde oss för att åka till Storheden en sväng. Och detta vi gjorde men usch vad dålig Älvsbyvägen är den är spårig och halkig, ja riktigt urdålig.

Vi var på Rusta och skulle beställa det där badrumspaketet med tvättställ. tvättställsskåp, högskåp, väggskåp och spegelskåp som dom säljer till ett väldigt bra pris. Jag ringde Rustas lager i tisdags för att kolla om det fanns   och då fanns alla delar. Men man var tvungen att åka till Rusta i Luleå och beställa det. Men tyvärr då fanns inte alla delar det var tvättställsskåpet som saknades och det skulle komma i om ca en månad. Synd. Och dom kan inte sälja det om inte alla delar finns i lager för att priset är ju på hela kitet. Men då väntar vi 1 månad får vi se hur det går då.

Tommy skulle kolla på lite elektriska tillbehör och sen köpte han ett nytt element, men den här gången gick det väldigt fort för han att bestämma sig.

Vi fikade en macka och kaffe på Trend kafe. Sen handlade vi mat på Coop och sen åkte vi tillbaka mot Boden.

Jag har haft träff med mina gamla arbetskompisar från Björknässkolan. Vi träffades på Opalen och fikade och surrade om lite av varje. Det var jättekul att träffa dom. Britt-Inger, Birgit, Ulla-Britt. Karin, Marianne, Katarina och Inga. Vi ska göra om det igen , men det blir nog inte förrän efter jul. Då hoppas jag att fler kan komma med. Fast ev kanske vi går på Viljan och äter någon dag. Det var ett förslag från Ulla-Britt.

Jag hade nog kunna sitta mycket längre och surra, man har ju massor med grejer att prata om. Trevligt var det i alla fall.

Tommy åkte till Anna och Robin under tiden, och sen hämtade han upp mig och vi åkte och hämtade 2 mattor som jag hade beställt från en mattfirma söderut. Snygga var dom...

Sen åkte vi hem och packade in våra varor. Efter det har vi titta på TV halv åtta hos mig, Gunde och Hela Sverige bakar. Och nu är kl 00.25 oj,oj så här är det med pensionärer...Nu måste vi nog inta sängläge och bok och sova,sova.

Vet ej vad morgondagen bjuder på med hantverk mm.



Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards