keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 30 maj 2014

Storhedensväng, Plantinköp och strålande sol..

Av Chatarina Berglund - 30 maj 2014 14:43

Jaa nu har jag varit hemma snart en vecka och det känns skönt. Vi har hunnit med en hel del på dessa dagar.

Vi har varit till Storheden en sväng för att köpa ett nytt högtryck för det gamla hade lagt av. Och det vi köpt nu funkar väldigt bra även terasstvätten funkar finfint..

I tisdags var till stan en sväng och köpte planteringsjord, naturgödsel och en del plantor. Vi köpte en del på plantförsäljningen vid Återvinningen dom hade fina pelargoner och även hängpetunior röda köpte vi där.

Vi åkte sen till Vittjärv och kollade på plantor där oj, oj vilka fia plantor dom hade tomatplantorna hade dubbelt så kraftiga stammar som på andra ställen och gurkplantorna var såå fina. Och även petuniorna helt sagolikt fina även om dom kostar lite mer så är det värt det. Det var en ren fröjd att gå där och titta på alla fina plantor vi kan varmt rekommendera Vittjärvs trädgård. Och trevliga är dom oxå och det gör ju inte saken sämre....

På onsdag ägnade vi dagen åt plantering och satte sen in dessa i växthuset för man törs inte ju inte plantera ut dom ännu. Hängpetuniorna planterade jag oxå och hängde in dom min inglasade altan för där klarar dom sig bra även om det blir frost. Ni vet järnnätterna om det är 9,10 och 11 juni...dom ska man akta sig för.

Jag har även satt frön morötter,rödbetor, dill, sallad, selleri och rädisor. Våra jordgubbar verkar ha gått hädan. Fattar inte varför, kanske har det varit en dålig vinter för jordgubbarna även om vi tycker att vintern har varit rätt så mild och behaglig men vi kanske inte kan jämföra oss med jordgubbsplantor..

Oh ,vilket strålande väder vi har haft både onsdag och torsdag strålande sol och varmt. Bara njutit och bättrat på turkbrännan. Molly hon tog sig ett dopp i onsdags och det verkade inte bekomma henne särskilt mycket hon bara skakade av sig vattnet och sprang sig torr. Men inte skulle jag då frivilligt bada för det är iskallt i vattnet ännu.

Igår var Nicklas (grannen )här med sina tjejer Tilde och Hanna och dom hälsade på oss och deras hund Nelly och Molly busade på för fullt så tungan hängde som en lång slips på Molly. Jag försökte truga på tjejerna en glass men dom var minsann storbjudna för att dom skulle åka förbi Rönnbäcks när dom åkte hem och då skulle dom få en glass där. Jaa, men tyckte jag om ni äter en glass här och en där då får ni ju 2, men då var dom inte riktigt säkra på att dom skulle få någon på Rönnbäcks ..För pappa hade sagt kanske och då sa dom att när pappa säger kanske då blir det ett ja....Jaha  är det så det är inte som när jag var liten och ville något särskilt och frågade min

mamma om lov då ,sa hon, om du sjunger en visa som du inte kan eller när det blir sju torsdagar i en vecka. Jaha tänkte man då är det kört för inget av det går ju att fixa hur gärna man än vill...Men i slutänden blev det oftast ja med lite extra tjat.

Idag har vi oxå varit till stan en sväng för att nu har dammsugaren pajat oxå så det var bara åka på Elon och köpa en ny och det blev en röd och jälkigt snygg dammsugare som funkar bra vi har dammsugit första gången nu.

Vad pajar härnäst månne...Vi köpt även lite mer planterinsgjord och squashplantor och lite andra kryddväxter.

Jag har även ägnat mig åt matlagning grillat lite olika kryddiga korvar med potatissallad. Grillat fläskytterfile med klyftpotatis, majskolv, spett med lök och paprika och grillost.I går blev det hemgjorda grillade hamburgare med bröd, ost, sallad, dressing, tomat, lök och pommes frites mycket gott.

När vi åkte till stan idag träffade vi brorsan min och han berättde att dom sett en björn ganska nära oss som hade gått över vägen framför en bil som kom körande mitt på dagen huja, huja bara den inte kommer ner till oss och hälsar på.

Och nu är det bara 23 dagar kvar till Midsommarafton...



         

                                                  
                                                  
                             Tv-reklamen påverkar...


 

Potatisarna på gång...



   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards