keckes matblogg

Alla inlägg den 8 april 2014

Av Chatarina Berglund - 8 april 2014 16:29

Söndag

Vi vaknade tidigt redan kl 8.00 och riktigt utvilade kände vi oss. Det smakade gott med kaffe och macka. Ingen tidning däremot men jag har alltid ett korsord som jag kan lösa.

Några kallgrader var det på morgonen, men sen blev det desto varmare . Och strålande sol var det. Vi var ute hela dagen och Molly var oxå ute och sprang runt på isen och på tomten och hon luktar på allt. Gräset är ju framme på nästan hela våran tomt så det är klart att det finns mycket att lukta på.

Vi satt vid vår grillplats och det var lite vind där, men då flyttade vi upp på altanen och där var det lä och varmt.

Vi grillade hamburgare med hambakta bröd och det var jättegott att inta den sena lunchen utomhus.

På Lillholmen var det folk och någon sparkåkare var oxå ute i det fina vädret.

Hasse ringde och han hade fått några gäddor som han hade rensat och gjort fileer av. Vi fick komma och hämta och även gäddrom hade han tagit reda på och vispat och vispat och saltat den.

Vi smakade gäddrom på en macka och den är jättegod skulle aldrig kunna tro att det var gäddrom om jag inte vetat det. Gäddorna frös jag in för vi tänkte äta den någon dag till veckan.

Sen tittade vi på TV Mästarnas mästare och Liza Marklunds deckare sista avsnittet.


 


 

Måndag

Vi vaknade 6.00 väldigt tidigt men det är ju så ljust nu på morgonen så man känner sig riktigt pigg...Efter fikat tog vi en promenix med Molly ute på isen men tur att jag hade broddarna. Molly skulle oxå behöva broddar.

Efter det bestämde vi oss för att åka en sväng med bilen för vädret var ju inte det bästa lite mulet och grått.

Inte så kul att vara ute och göra något. Så vi åkte centralvägen och mot Mockträsk och hamnade så småningom på Storheden igen. Vi gick i lite affärer och träffade några andra pensionärer som vi kände och dom hade tänkt som oss ungefär. Vi fikade på Trend kafe en macka och kaffe. Vi tog varsin kycklinwrap men det var så mycket bröd och ca 3 bitar kyckling och någon tomtatbit och några gurkbitar ,nää ingen höjdare alls. Tummen ner för den..

Och när vi åkte hem hörde vi på radio att en vedmaskin blivit stulen på Moråsen och vi tänkte genast på Robin och Robert som har sitt vedföretag där och mycket riktigt var det deras ena vedmaskin den nyaste som blvit stulen. Och området är låst och även vedmaskinen så hur dom då burit sig åt vet ingen. Tänk att man får inte ha sina grejer i fred för dessa tjuvaktiga människor..Hoppas dom åker dit i alla fall..

När vi åkte hem och förbi Sandnäset så var det svanar på en linda jaaa, det måste ha varit minst ett hundratal.

Vi kom hem vid 16-tiden och då tog vi en promenad med Molly så hon fick springa lite..

Efter det så blev det lite TV-tittande Halv åtta hos mig, Martin Timells nya program med matlagning i skärgården och Biggest loser.


 

Tisdag

Vi vaknade 5.30 idag men oj så onödigt tidigt men vi kände oss ändå pigga men det var en mulen dag även idag.

Det var ca -3. Jag kände när Molly var ut och morgonpinkade att det var inte så skönt.

Vi plockade ihop en hel del grejer som skulle till tippen och åkte med ett lass dit. Skönt att få bort det.

Sen åkte vi på Djurmagazinet och köpte lite mat åt Molly och det följer ju alltid med en del annat oxå.

Förbi återvinningen oxå och kollade vad dom hade att erbjuda. Men det var lite mindre grejer än vanligt men några böcker köpte vi för 10 kr/st.

Sen åkte vi hem och började fundera på middagen. Jag frös in gäddorna som vi fick av Hasse i söndags. Jag tog upp den ena innan vi åkte till stan så den skulle vara tinad till det var dax att tillaga den.

Jag dubbelpanerade de med mjöl, ägg och panko (japanskt ströbröd) det blir extra krispig yta av det. Sen stekte jag dom i smör i en stekpanna, och kokade mandelpotatis och  gjorde en sås med citron och dill mm samt en sallad. Mycket, mycket gott. Lite ben men inte alls så många.

I kväll blir det lite TV-tittande Halv åtta hos mig, Äntligen hemma och Biggest loser.

Nu är solen uppe från 5.23 till 19.51 Härligt

 Det är bara 74 dagar kvar till Midsommarafton.....


       


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards