keckes matblogg

Alla inlägg den 1 april 2014

Av Chatarina Berglund - 1 april 2014 18:45

Lördag

Vi vaknade ca 7.00 oj, vad tidigt men skönt ändå att stiga upp tidigt. Vi fikade och läste NSD och jag löste korsordet i Duo-tidningen.

Tommy gick en morgonpromenad med Molly och jag hämtade in allt som skulle vara till festen i kväll.

Pizzasnurror, olivsnacks, petit shouxer som jag fyllde med en skagenröra, fyllde pannksaksrullarna med lax och räkröran, lade uppsmördegsrundlarna på en bricka.

Sen var det dax för travet och inte mindre än 3 system den här helgen. Mitt eget , tjejträffens och jag och Carina som oxå börjat spela ett system tillsammans,. Och det är ju aldrig enkelt det vet alla som spelar trav. Att få alla 7 rätt är ingen enkel sak. Och den här gången blev det bara 5 rätt på alla systemen och de gav 29 kr/st så inte blir vi förmögna på det, men vi ger inte upp nya tag nästa lördag.

Sedan var det dax att börja tänka på att göra oss klara och åka ner till stan till Druidgården där 40-årsfesten äger rum. Vi var där strax efter 17 och då var det bara börja med att få fram maten. Anna och Robin hade varit där och dukat så fint på fm. Anna hade ju oxå gjort en massa mat det var Västerbottensostpaj, paj med broccoli och ädelost, marinerad kycklingfile, kycklingspett, tunnbrödsrulle med lax och wasabi, potatissallad mm. Och Iris hade gjort tacogratänger en massa formar. Så nog fanns det mat så det räckte och blev över.

Och som sagt var så blev det över en del mat. Och till efterrätt hade Anna gjort panna cotta i glas med dajm och bär , kaffe till det och likör och whiskey. Allt var jättegott. Det tyckte alla.

Det var en mycket trevlig fest med ca 50 personer  långväga gäster ändå från Thailand Urban och Noy även från Stockholm och Göteborg. Det var mycket underhållning bl a av  Anna en arbetskompis till Robin som hade rimmat så bra om Robin. Det var även sång med Erikslundskören och 2 som spelade gitarr. Robin fick så mycket presenter och en hel del pengar, presentkort, en fin kniv, en polarklocka mm mm...

Sen var det sång av annat slag oxå. Och i baren skötte sig bartendern eller bartendarna mycket bra. Och inte var det någon som hamnade uppe på bordet och inte heller någon som hamnade under bordet.

Jaa, vi åkte hemåt vid 3.00 drygt och hämtade då först upp Molly som var med Rasmus och Linnea på Erikslund.

Linnea har oxå fått en valp en shetland sheepdog en valp som dom hämtat härom dagen så nu har Molly och Teo träffats. Dom höll på till kl. 05.00 det hårda gänget...alltså på Druidgården inte Molly och Teo..

Jaa, i säng vid 3.30 drygt efter att vi ställt fram klockan. Och tanken var att i skulle sova riktigt länge men....


                       


 


          


Söndag

Jaha vi skulle sova länge men det blev 9.00 och sen kände jag mig pigg. Jaa, vi fikade som vanligt och inte hade vi någon tidning men det finns ju alltid korsord som man kan lösa och tur är ju det.

Molly ville ut som vanligt och springa sin vanliga morgonrunda. Vi var väl ändå lite småseg mest hela dagen vi var mest lat och tog det lugnt och till middag gjorde jag en potatis och löksoppa med ostmackor till. Det var gott.

Vi var ute en promenad med Molly på em. Vi förlorade ju en timme oxå så det är inte bara festen som rår för det sega.

Vi tittade på Mästarnas mästare och Deckaren som Liza marklund har skrivit. Jag gillar hennes deckare på TV men jag har inte läst någon bok som hon har skrivit.

Sen var sängen extra skön och i boken blev det inte så många sidor...


Måndag

Vi vaknade kl .6.00 redan och kände oss utvilade kaffet var redan bryggt och klart att bara dricka och det smakade som vanligt bra. NSD läste vi oxå som vanligt och sen fortsatte jag med ett korsord från PT som jag hade påbörjat. Lite svårt men man får inte ge upp man lägger bort det en stund och när man sen provar igen så brukar det lossna ett och annat ord.

Sen åkte vi till stan en sväng och handlade på Dollar sen drog vi en sväng till Luleå för Tommy skulle på Biltema och handla några saker. Och så var vi på ÖB och Willys. Det är mycket som är billigt på Willys om man jämför med Kvantum. Sen åkte vi hem och var ute en sväng med Molly och busade.

Till middag blev det en fläskpannkaka, mycket gott.

Sen blev det lite TV-tittande Halv åtta hos mig och Familjen Annorlunda och Biggest loser..

Och sängen och boken...



Tisdag

Idag var det lite kyligt ute det har blåst lite kallt hela dagen. inte så mycket sol och ingen värme i luften.

Vi vaknade kl. 6.00 på morgon oxå ochsteg upp och fikade som vanligt. När vi hade stigit upp och Molly hade vart ute på sin morgonrunda då gick hon och lade sig igen och tog en tupplur. Tommy åkte sen till Anna och Robins stuga och fixade en del. Jag och Molly var ute på isen . Jag var tvungen att ha sparken för det var halt under det tunna snötäcketoch så hade jag med Mollys boll och kastade den och hon sprang ´kors och tvärs för att hämta den. En sväng förbi Lillholmen tog vi oxå och inte såg vi en enda skoter eller någon annan människa ute i dag. Jag frös till och med om händerna fast jag hade handskar.

När vi kom hem tog Molly en tupplur och jag lagade mat det blev Lasagne och en sallad till middag och det var jättegott.Det var länge sedan vi åt lasagne.

Vi har tittat på Halv åtta hos mig, Äntligen hemma och Biggest loser. Dom är verkligen duktiga.


     

Av Chatarina Berglund - 1 april 2014 12:54

Onsdag

Vaknade som vanligt tidigt redan 5.30 alldeles för tidigt egentligen, men ganska skönt oxå. Vi fikade som vanligt och läste NSD och jag tycker den är verkligen innehållslös nu för tiden.

Sen gjorde vi de vanliga morronsysslorna och efter det vi var klara åkte vi till Storheden och handlade en del både till tjejträffen och en del kompletteringar till 40-årsfesten.

Vi handlade på ICA-Maxi och fikade på Trend cafe en macka och kaffe. Vi hämtade även rutan till växthuset som vi hade beställt på Jula. En ruta blåste ju bort när det stormade så väldans här för en par veckor sedan.

Och det gick då så himla snabbt med den beställningen.

Sen åkte vi hem och var ute med Molly en sväng på isen så hon fick springa en del efter luleåsvängen.

I övrigt blev det mest TV-titttande på kvällen.



Torsdag

Vaknade till en ny dag med nya äventyr och det var sol och fint och flera plusgrader.

Vi fikade som vanligt och Molly var ute på sin vanliga pinkrunda och en koll på kurrarna runt hörnet men dom var inte där. Jag förberdde en del för tjejträffen som ska vara här hos mig den här gången.

Jag bakade baugetter dom var väldigt enkla att göra. Sen förberedde jag sjömansbiffen som blev varmrätten för kvällen. Tommy var på Lillholmen med Molly och hon sprang som vanligt som en galning. Han eldade och grillade korv och så fick han besök av Hasse, Kjell och Lennart som oxå lagade och åt sin lunch på Lillholmen.

Jag skickade ett mail till Norrbottens ornitolgförening angående ugglan som vi hittat död på grannens tomt (Jennie den är borta nu upphängd på Lillholmen) och det var tydligen en slaguggla enligt Lars som jag hade kontakt med. Och han ville att vi skulle kolla om den hade någon ringmärkning runt benet,men det hade den inte.

Det var en fanstasiskt härlig dag och varmt var det.

Tjejerna anlände  vid 18.30-snåret glada och uppspelta som vanligt. Jag serverade dom en drink med lite tilltugg först. Sen blev det en förrätt med smördegsrundel fylld med grönmögelost och lufttorkad salami och en klick hjortronsylt på toppen, en frallarundel med kall basilikasås toppad med finhackad gravad oxfile och rökt kött från Hasses rökeri (närproducerat), och pitesnax, mozarellabollar och tomat på tandpetare tillsammans med isbergssallad.

Varmrätt var det Sjömansbiff, dekorerad med lingon och persilja till det svampcreme och en sallad på rårivna marinerade  rödbetor med blomkål i en dressing. Och även en lingongranite (rårörda lingon, socker, vatten och lite vodka). Till efterrätt blev det lite olika ostar och kex, päron och tomatmarmelad. Till det kaffe och likör. Alla tyckte det var gott..

En mycket trevlig kväll med glada människor. Vi surrade som vanligt en hel del om ditt och datt. Bl a en sak som vi hade en  livlig diskussion om Roger eller Rogert (efternamn får vara osagt)om han har barn eller om han inte har eller han med axelväska och cykel med en son och ett barn till med en granne och om dom varit i Alträsk eller ej...Inget riktigt slut på diskussionen blev det eftersom ord stod mot ord..Och så pratade vi om hundar oxå eftersom vi nu är 3 st i tjejligan som har hund..av olika raser och storlekar. Och man ska inte ge hundar de vita benen för dom är blekta och inte ska man ge dom grisöron heller..Och även en del om hur sårbara vi är ex strömmen som här ute hos oss försvinner då och då och även internet funkar ju dåligt och  den fasta telefonen. Vi är ju inne på 2014 nu då borde det inte vara så allt annat går ju framåt med rekordfart..

Och så långt fram våren redan är kommen i fjol satte jag ut påskriset i en hög snödriva som vi hade nere vid sjön och i år är gräset framme där, mycket konstigt. Visserligen var ju påsken tidigare men ändå..

Jaa, allting har ett slut och så även denna kväll med tjejerna som fick hämtning av Tobbe. Och Tommy kom oxå hem han var på grabbkväll hos Hasse och dom åt blodpalt.

Nu är det bara röja efter tjejerna dom stökar ju ner en del och spiller och har sig nää, skämt åsido...inte alls det är så trevligt att ha dom här. Nästa gång blir det hos Cilla.


 

       

 


Fredag

Jaa, vi sov faktiskt till 7.30 idag, rätt så skönt. Fikade som vanligt och läste NSD och allt det övriga som vi gör alla morgnar i stort sett. Man har ju sina rutiner. Sen var Tommy ute med Molly och jag började   med en del mat till Robins 40-årsfest.

Jag bakade cihilicheeseballs med ost och jalapeno. Jag marinerde fläskfilen, pastasallad en stor gryta, en ostbomb med löjrom,tunnbrödsticks, pastasås,bakade 3 petit shouxrullar och gjorde en stor skål med lax och räkröra till dom rullarna. jag marinerade kycklingfileerna från guldfågeln som ska vara till pastasalladen. Fixade kycklingbenen som oxå är av märket guldfågeln.Till middag blev det rester av sjömansbiffen som var kvar.

Det tog ett antal timmar att fixa men det är det ju värt när mågen fyller 40.

Sen tittade vi lite på lets dance mm.


 


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards