keckes matblogg

Alla inlägg den 25 december 2012

Av Chatarina Berglund - 25 december 2012 14:06

2012-12-25


Juldagen i dag, men oj, så skönt det är. Lugnt och fridfullt. Och varmt inomhus  + 25 . Ute -21.

Julafton i går var väldigt trevlig. Vi var 13 personer och julklappar var det gått om. Även mat fanns det så det räckte och blev över som vanligt. Och ändå var alla mätta och belåtna, men så är det ju alltid.

Anna hade dukat bordet så fint (tyvärr missade jag att fotografera det).

Det minsta barnbarnet "Ludde" han tyckte att det tog lite lång tid innan det blev julklappsutdelning. Han åt väldigt fort och inte så mycket men en rolig kommentar som han sa "det är konstigt att jag blir alltid så fort mätt när vi är många som äter tillsammans" han påstod att det var alltid så.

Men jag minns när jag var liten då firade vi jul med min mormor, föräldrar, min morbror och moster samt alla syskon( vi var 6 st) och kusiner  vi var väldigt många. Och vad gjorde vuxna på julafton dom åt och åt och åt, och man tänkte, kommer aldrig tomten. Man fattade inte att dom kunde äta så mycket och så länge. Dom åt till och med lutfisk. Och risgrynsgröt med mandel i, och min morbror han fick alltid mandeln. Konstigt tyckte vi hur kunde han alltid få den. Jag tror än i dag att han hade en i fickan och lade i sin tallrik, men han påstod att så var det inte.

En julklapp jag minns särskilt mycket det är ett par höga svarta stövlar med snörning hela vägen som jag fick när jag var 13 år. Dom hade jag önskat mig så mycket. Varje gång vi åkte in till stan ville jag gå förbi Sandlunds skor och titta på dom för dom fanns i skyltfönstret där. Oj, så glad ja blev när jag fick dom. Jag grät av glädje. Tog på mig dom på en gång och ville helst sova i dom haha.

Vi gör så nu att vi äter och plockar undan och sen julklappsutdelning och efter det efterrätt. I år blev det inte ris a la malta tack och lov det gillar jag inte. Anna och Wilma hade gjort en jättegod tårta med nutella och maränger mm en riktig kaloribomb.

Och när då julklappsutdelningen kom i gång placerade Ludde sig under trappan, som han brukar en given plats för han på julafton. Och Morfar var hans assistent, oxå det vanligt på julafton och hjälpte till med att kolla vem paketen var i från mm. Han fick en del pengar inslagna i paket och det är ju lätt att dom kommer bort. Han öppnade inte hela pappret utan slet mer av en flik och våldade sen ut sakerna. En annan kommentar var, oj mjuka paket, mycket kläder i år. Han fick bla en snowboard och snowboardskor dom paketen öppnade han helt dom var förmodligen mest intressanta. Sen fick han en webkamera med hdr eller något sådant som tydligen var väldigt intressant oxå, så han drog senare upp på sitt rum på övervåningen och där höll han sig rätt så länge.

Wilma hon tog det mer lugnt med sina julklappar, hon hade väldigt många , men hade koll på vad hon fick och från vem hon fick sakerna, men så är det med Wilma hon är lugnet själv. Hon fick bl a en ryggsäck som var jättefin den var hon helnöjd med.

Och den största grabben Rasmus, han tog det oxå lugnt öppnade sina julklappar och kommenterade då och då något. Han fick bl a en hjälmkamera, som han önskat sig . Han var jätteglad över den. Och en massa annat så klart.

Jag och Tommy fick en jättefin julklapp från våra barnbarn ett foto.
Och jag fick så fina skålar svarta hjärtformade, av Wilma. Och morfar han fick en handske med isskrapa av Wilma jättebra.

Nu är det i alla fall bara 364 dagar till julafton igen!!!


 



 




 



 



 



 




 







 

JA VISST ÄR DOM SÖTA, det är några år sen!



  



 Ja, söta är dom fortfarande!!!


 

En rolig rolig sak hände medan jag satt och bloggade. Vårt äldsta barnbarn Rasmus kom hit på em. Kul att få rå om han . Han startade skotern och drog en sväng till Hasse och Fredrik för att mattan behövde sträckas i 21-graders kyla tydligen viktigt.Haha fattar inte. Jag skulle inte ens en gång inte gå ut och damma en matta i denna kyla. Burr.

Och Robin skjutsade ut Rasmus och på vägen tillbaka tog han med Tommys snöslunga och skulle kolla upp vaddet är för fel. Han är ju oxå för gullig den mågen.

I kväll är vi bjudna till Milla  (systerdotter)på middag i deras stuga här nästgårds. Trevligt. Cilla (oxå en systerdotter) och Milla skulle laga mat blir säkert gott.


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards