keckes matblogg

Alla inlägg den 23 december 2012

Av Chatarina Berglund - 23 december 2012 00:36

2012-12-23

Söndag

Ja det här med o blogga är inte så bara mitt upp i julstöket men jag ska försöka att fixa det nu för 3 dagar ca.

Onsdag var vi till Luleå och inhandlade lite julklappar till våra barnbarn det är inte lätt men vi lyckades åstadkomma några saker, men önskelistorna består mest av pengar åtminstone till grabbarna i familjen.

Wilma hon har skrivit en ganska lång önskelista .Rasmus har bara önskat en grej en extra spelgrej ( vet ej vad det heter) en sådan som man kan spela 2 stycken samtidigt på Xbox 360 och Ludde han har önskat en snowboard + snowboardskor, och ett spel till datorn från 18 år det går bort han är bara 11 år, och pengar det är ju enkelt.

Vidare torsdag en sväng till stan och handlade lite smågrejer.

Fredag bakade 30 mjukkakor, och fixade lite olika sillar en med svartvinbär,en vanlig med sillkryddor,och en inlagd lax med samma lag som sill. Saltade först laxkuberna och sen lade jag in dom i en 1,2,3, lag. 1 dl ättika, 2dl socker och 3 dl vatten.

Gjorde även en strömmingsvariant med senapssås, Kokade även starksenap med Colmans senapspulver.

Skinkan är oxå klar och avsmakad mycket god.

Förrätt i dag blev smördegsrundlar med kantarellstuvning och tomatbrushetta.

Middag i dag lördag blev hokifile socker-salt gravad och stekt med kokt potatis och hollandaisesås.Gott

Vidare har jag gjort janssons frestelse och även en ostbomb mm.

Slagit in julklappar mm,


 



Inlagd sill med svart vinbär supergod.....


 


Vanlig traditionell inlagd sill::::


 


Inlagd lax supergod....


 


Kvällens förrätt smördegsrundlar med kantarellstuvning (kantarellerna plockade i Alträsk) och tomatbruchetta


 

Gravad hokifile


 







  


   


Skinkan klar och avsmakad God!!  



 

Janssons!!



 


Julklappar!!



 


Våra små fåglar har fått mycket mat!!!


Jag önskar alla mina facebookvänner och alla andra på fb GOD JUL!!!









Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards