keckes matblogg

Alla inlägg den 4 augusti 2013

Av Chatarina Berglund - 4 augusti 2013 18:12

Fredag

En mulen och riktigt grå dag, men varmt i luften. Vi åkte  Åppa Bojn och handlade på fm. En hel del folk var det där.

Jag gjorde pulled pork (ugnstekt karre i ugn stekt i 5 timmar) med vitlök, öl, lök,kryddor. Det faller formligen sönder man drar stimlor med en gaffel. Till det åt vi tomatsås, oliver, lök,gurka, tomater, riven ost, smågurkor, ostsås,sallad. Så äter man det i pitabröd. Det är fantastiskt gott det måste ni bara prova.

I övrigt var det en lugn kväll.


       


Lördag

En fin dag med lite sol och moln. Bättre på em med mera sol. Nu är det som det ska igen våra grannar Krister och Jennie och deras 3 härliga barn och även deras 3 hundar har återvänt efter 1 vecka i stan. Det är så kul när man hör dom skratta och bada, och bada det gör dom verkligen mest hela dagarna. Jag ägnade en del av fm till V-75 och tänka sig 5 rätt och hela 19 kr och jag hade 3 st så hela 57 kr. Jaja, man får vara nöjd med det lilla som vanligt...

Tommy var till byagården och klippte gräset det var riktigt långt.

Till middag blev det grillad entrecote, potatisgratäng med paprika, en god sås och sallad.

Senare på kvällen eldade vi i vår eldstad nere vid sjön. Jag gjorde lite tunnbrödsticks, ostdip och en röra med tomater, chili, paprika,lök, vitlök och salt och peppar tillsammans med mitt hembakta knäckebröd. Några grannar kom över och vi satt ute och eldade , surrade, skrattade en hel del till bortåt småtimmarna. Vi har fått nya grannar. Sarah och Nicklas med sina 2 barn Tilde och Hanna. Dom är för övrigt grannar på Erikslund och kompisar med våran Anna och Robin.

Det är verkligen jättekul.


         


Söndag

Oj,oj vilken kanondag det har varit idag + 25-26 grader och svag sydlig vind. En riktig sommardag, gärna flera sådana dagar. Det behöver vi. Jag har fått det där i ryggen och sidan  nu igen. Det är såå ont och så jobbigt, jag kan inte göra mycket. Får äta smärtstillande i några dagar. Det går ju över som tur är, men jag har haft det så ofta sista tiden. Kände det i natt när jag vaknade till och skulle byta sida då fanns det där, svårt att sova.

Idag har vi lyxat oss riktigt och ätit hemgravad lax med egen färskpotatis, hemgjord gravlaxsås, kokta Alträskägg och Dahbergs tunnbröd till det. MUMS!!!! Det är fortfarande väldigt varmt fast klockan är snart 19.30

Nu har växthuset börjat leverera både gurkor och tomater. Squash oxå men den kom  ganska tidigt. Vi har fått 5 squash, 4 gurkor och några röda tomater, och många fler gurkor,  tomater och squash är på väg. Physalis , aubergine, chili är oxå på gång.Det är väldigt gott att kunna gå ut och hämta färska grönsaker från egen odling. Då får man tillbaka för allt slit tidigare. Just nu i skrivande stund badar våra grannar för fullt. Hela familjen, nää lilla  Sanna saknas, hon kanske sover. Ser ut som pappan i familjen håller på att lära Jonaton att simma.

Nu blir det en lugn kväll med Voltaren och panodil.


           

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards