keckes matblogg

Alla inlägg den 13 augusti 2013

Av Chatarina Berglund - 13 augusti 2013 22:33

2013-08-11

Söndag

Grattis till Anna och Robin på bröllopsdagen.

Idag vaknade vi 09.30 lite tidigt när vi varit vakna till 03.00 men jag kände mig pigg och då steg jag upp. Vi fikade kaffe och en macka. Sen drog Tommy tiill bagarstugan med Hasse för att städa klart efter pizzakvällen igår. Dom är ju för gulliga.

Rasmus vaknade 12.30 och steg upp och fikade en hamburgare med bröd och dressing man kan kalla det frunch. Sen satt han en stund vid datorn . Efter det var det dax tt sätta sig på moppen och dra hem till stan. Jag skickade ett sms efter 40 min och och kollade om hann kommit hem, och det hade han och allt hade gått bra. Tack och lov så glada vi blev.

Senare åkte vi ut i svampskogen en sväng oh, jaaa vi hittade kantareller och så har vi lite som vi hittat tidigare så nu har vi nog ca 4hg och det räcker långt i vinter.Jag tror vi kommer att hitta lite mer oxå på samma ställe. I övrigt är det dåligt med svamp ännu men det är lite för tidigt än och även väldigt torrt så det behövs lite mer regn för att dom ska ploppa upp.

När vi kom hem blev det middag som bestod av ugnstekt falukorv med potatismos och en sallad.

Sen tittade vi på Varg Veum och sedan sängen och boken...


         

2013.08-12

Måndag

En lite mulen morgon men sen sprack det upp och blev sol. Vi åkte till Storheden en sväng för att handla en del. Tommy skulle ha skruv i lite olika modeller mm. Och jag köpte ett par skor och en digital termometer som är bra att ha när man ska grilla.

Lunchen intog vi på ica Maxi en grillad korv med bröd. Gott

Sen åkte vi hem och satt ute en stund och njöt av det fina vädret.

Tommy eldade nere i eldstaden och där lagade vi vår middag som blev varma mackor i ett smörgåsjärn och en sallad till det. Mycket gott.

Det kyler av mycket på kvällarna nu det var bara 8 grader kl. 22.30

Sen tittade vi lite på TV och sen sängen och boken som jag nu läst ut. Alltd lika jobbigt när man ska börja med en ny. Vad ska jag välja vi får se i morgon.


        

2013-08-13

Tisdag

En lite mulen morgon men sen kom solen en riktigt fin dag igen. Vi packade picknickkorgen med korv i olika former mackor, kaffe, vatten mm. Kastspöna tog vi oxå med och våra kräftburar och löja att ladda burarna med och en liten deg som jag rörde ihop med mjöl, havregryn , vatten och fisksås.

Sen begav oss ut på detta äventyr. Kul.Det var så perfekt ställe vi hittade med sol hela dagen och vacker natur och fint att elda. Vi laddade våra burar och slängde i . Sen eldade vi och grillade korv och fikade mackor och drack kaffe.

Jättemysigt. jag skickade ett sms till Anna och berättade vad vi höll på med och var vi höll hus, och då skulle dom komma föri en sväng och fiska.

Och Anna, Robin, Wilma och Ludde var ju på väg, så skickar Anna ett sms att en bom var stängd så dom kom inte in.

Dom körde runt men det visade sig att det var stängt även där vi var instängda bakom lås och bom. Oj,oj vad gör vi nu då. Jaa, vi måste ju packa ihop allt och försöka ringa någon som kan öppna bommen. Vi slet upp våra burar och det var kräftor i dom och det klättrade kräftor på burarna som ramlade tillbaka i vattnet när Tommy lyfte upp  burarna.

Man blir så förba....på dessa militärer som ska ha stängt jämt och ständigt. Nu när vi äntligen skulle försöka fiska kräftor. Jaja, Robin ringde till säkerhetsvakten och berättade hur det låg till och dom skulle skicka ut en kille och låsa upp. Vi åkte fram till bommen där Anna och Robin var och så stod vi där på var sin sida om bommen. Och killen från vakten ringde och sa att det var en kille på väg ut och dom hade skickat alla nycklar odm hade för att dom visste inte vilken som passade och han hoppades att det skulle finnas rätt nyckel bland dom han hade med sig.

Vi hann dricka kaffe medan vi stod där och väntade . Och så dök det upp en kille från säkerhetsvakten med en nyckelknippa och den första nyckeln han testade passade. Vi tackade och bugade så mycket . Men samtidigt ville jag svära och säga jättemycket dumma saker åt honom, men kom på att det är ju inte hans fel.

Väl hemma efter vårt lilla äventyr med 4 kräftor som vi kokat nu och har på kylning innan dom åker in i frysen vi måste ju samla ihop lite fler innan vi kan börja ordna kräftfest.

Vi får göra ett nytt försök en annan dag.

Nu är det snart dax för sängen och den nya boken jag tror det blir Håkan Nessers nya Levande och döda i Winsford då får jag se om det är någon bok jag gillar.


           

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards