keckes matblogg

Alla inlägg den 9 mars 2014

Av Chatarina Berglund - 9 mars 2014 12:32

Torsdag

Oj, vad vi vaknar tidigt nu på morgonen. Redan kl 6.00 var vi uppe och fikade och läste NSD som vanligt. Lite bus med Molly som är otroligt pigg varje morgon med massor av energi. Hon fick en tom toarulle som jag satte en gobit i oj, vad hon jobbade för att få ut den, och hon lyckades. Sen var vi ute på isen så hon fick springa av sig och hon kutar så snabbt så man fattar inte att benen hänger med. I övrigt var Tommy i Anna och Robins stuga och fixade en hel del.Jag och Molly var hemma . Jag gjorde pytt i panna till middag av lite rester bl a oxfile och stekta ägg och rödbetor till det , mycket gott.

Sen bakade jag pizzasnurror,olivsnacks och småfrallor med ost. Senare blev det lite TV-tittande Farmen, Antikrundan mm.

   


Fredag

Jaa, även idag vaknade vi tidigt kl 6.00 det måste vara ljuset som gör att man är piggare. Och Molly fylld av glädje och energi. Vi fikade och Molly fick sin morgonrunda utomhus och plockade med sig lite av varje in bl a kottar, tallkvist och träpinnar......Hon skräpar alldeles förfärligt mycket..

Tommy var ute med Molly på isen dom gick till Lillholmen eller gick Molly sprang fram och tillbaka. Thord och Birgitta var oxå ute på promenad med sin labrador Kinda så då fick Molly träffa ytterligare en ny hund och det gck jättebra Kinda markerade när hon var less och Molly fattade direkt att nu är det bra. Kinda är ju till åren kommen och besvärligt i höfterna så hon orkar inte med så mycket bus.

Sen blev det lite middagsförberedelse. Jag kokade köttsoppa med klimp och så bjöd vi våra grannar Christer och Chatrine på middag en enkel middag, men dom gillade det . Jag hade hembakade ostfrallor och prästost till.

Molly var då väldigt förtjusta i dom båda gästerna och undra på det hon fick ju både en lekasak och hundgodis av dom. Och jag fick blommor och Tommy fick en CD med Tomas Ledin...Sen hämtade dom oxå Zamira en av deras katter för att Molly skulle få träffa henne och det gick rätt så bra.Molly fick sig en liten smäll så hon skrek till men det var ingen fara.  Katten markerade bara att nu är det bra. Zamira höll sig på sängen och Molly kan inte hoppa upp på sängen ännu. Även Ferdinand var utanför men när dom öppnade dörren och skulle släppa in honom då sprang han iväg. Han ville inte komma in.

Vi hade en trevlig kväll med mycket surr och skratt till framåt 00.30 ca..

Vi plockade undan innan vi lade oss och efter det kändes det skönt att komma i säng...


     

        

Lördag

Vi vaknade lite senare på morgon kl 8.00 och Molly som vanligt på alerten ut på pinkrunda och lite andra undersökningar av kvistar, barr mm. Och det stormade rejält ute. Synd för det skulle ha varit en fin dag om det inte blåste så mycket.

Tommy var utemed skotern och körde runt sjön och hälsade på Hasse bl a. Jag ägnade en del av dagen åt V-75 men inte blev det någon 7-a den här gången heller, nää 5 rätt och dom gav 66 kr och jag hade 8 st så 528 kr jag fick i alla fall tillbaka lite vinst hade spelat för 288 kr.

Jag var ute med Molly och hon sprang med en stor gren som hade blåst ner, hon sprang med den  ut på isen en lång bit och tillbaka med kvisten och det stormade så jag trodde hon skulle blåsa bort men hon brydde sig inte ett dugg om det.

Jag förberedde maten gjorde en stek i ugnen av fransyska som jag stekt 2 timmar på låg värme. Till  det blev det potatiskorgar av filodeg fyllda med spritsat potatismos. En god sås, gratinerad broccoli med en ostsås och en sallad till det. Mycket gott.

Precis när vi satte oss vid bordet för att äta strax före 19-tiden blev det kolsvart, strömmen for och vars den for det vet vi inte . Men tur att vi hann få maten klar innan.Vi fick mysa i ljusets sken och Molly hon trodde nog att det var natt för hon gick direkt och lade sig i korgen. Kaffet hade jag laddat klart men inte startat igång tyvärr, så vi eldade i kaminen och kokade upp vatten på den så vi fick lite kaffe i alla fall. Vi kunde inte titta på TV, men lösa korsord kan man ju göra det funkar och det är väldigt roligt.Jag skickade in ett korsord till Piteå-tidningen och vann en trisslott, men det blev ingen vinst på lotten.

Så det blev en tidig kväll redan vid 23 låg vi och jag hade min batterilampa som jag använde för att kunna läsa några sidor och precis då kom ljuset tillbaka.

4 timmar var den borta.


     


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards