keckes matblogg

Alla inlägg den 15 mars 2014

Av Chatarina Berglund - 15 mars 2014 13:00

Onsdag

I dag tänker jag på min pappa som skulle ha fyllt 103 år och det är idag 14 år sedan han dog. Jag saknar han och tänker ofta på min pappa som var en fantastisk människa han var väldigt snäll, och hade mycket humor.Få kunde berätta historier som han. Jag minns så väl när man gick första åren i skolan och skulle åka skidor då vallade han mina skidor och band ihop dom och det var bara att ta dom med sig till bussen på morgonen.Och han sa alltid att nu "Lillan" (jag kallades så när jag var liten) har jag vallat för vinst och du kommer att bli en ny Sonja Rutström (en duktig skidåkerska på den tiden) och jag hette ju oxå Rutström innan jag gifte mig, men nu blev det inte så, tyvärr. Det finns måga frågor man skulle ha ställt medan han fanns i livet.

Vi vaknade tidigt vid 6.30 konstigt vi bara vaknar helt plötsligt och som ni vet  heter det att "morgonstund har guld i mund". Och det stämmer vi hör fåglarna spela så fint när man går ut med Molly på sin pinkrunda.

Under morgonfikat funderade vi på hur denna dag skulle läggas upp. Vi bestämde oss då för att göra en tur till Storheden och köpa en balja så att vi kan bada Molly. Vi har varit runt i Boden på flera affärer och det finns inte badbaljor så man måste åka till Luleå för att köpa det. Vi trodde det skulle vara öppet på skjutfältet så vi skulle kunna köra vägen över Selet, Avan mm men det stängt naturligtvis är militärerna ute och leker dom är väldigt lekfulla nu för tiden och då stänger dom Centralvägen,synd.

Molly har ju tidigare suttit med mig i framsätet, men vi tänkte vi skulle prova med att ta korgen med och sätta henne i baksäet. Ja, det funkade hur bra som helst hon lade sig i korgen och sov i stort sett hela vägen.Och när vi kom till Luleå då fick hon ligga i bilen medn vi gick in och handlade och hon kunde ju hoppa upp och stå och titta ut så hon såg vad hände utanför bilen.Och en badbalja fick vi tag i på Ica- Maxi. Sen var vi på Djurmagazinet och köpte lite ben och lite annat gott till Molly..Vi handlade på Ica-Maxi en del och sen åkte vi hem. Tommy åkte senare till Anna och Robins stuga och fortsatte sitt uppdrag. Han har inte så mycket kvar nu. Jag och Molly var hemma och vi tog en promenad på isen men det var så mycket vatten så vi kunde inte gå till Lillholmen, men vi var ute på isen och busade Molly sprang som en vilde fram och tillbaka och ibland var hon ganska långt ifrån mig,men då ropade jag Molly hit och hon kommer som en rem och så vet hon ju att hon får en liten gobit för att hon kommer direkt.

Efter det så blev det middagsdax och jag gjorde ugnstekta kotletter med ben, kokt potatis och en sallad till. Jättegott var det.


 


 

Torsdag

Jaa, en ny dag och nya äventyr. Och även idag var det ett tidigt uppvaknande men

 dagen blir ju längre och man hinner med mycket under en dag om man kommer sig upp tidigt.

Vi fikade och läste NSD och gjorde de vanliga morgonsysslorna. Jag fortsatte med mitt korsord som jag hade påbörjat och det tar sig jag har snart löst det klart. Det är så himla kul att lösa korsord det är ett roligt tidsfördriv. Tommy åkte till Anna och Robins stuga och fortsatte med projektet.

Jag och Molly var hemma och tog som vanligt en promenad på isen så hon fick busa av sig det mår hon bra av.

Sen tog Molly en liten tupplur. Vilket hon gör många gånger per dag.

Tommy kom hem vid 12-tiden och då gjorde vi oss klara för ett stdabesök igen. Jag skulle på Vårdcentralen och kolla blodtrycket kl 14 och det gick fort och trycket var bra. Sen åkte vi förbi hos Anna och Robin och drack kaffe och träffade hela familjen som höll på att packa och lasta bilen för en tur till Galtis och åka slalom med ett helt gäng andra kompisar och bo i ett hus som kronan äger som dom får hyra genom att en av deras bekanta som är med jobbar som militär. Tydligen väldigt fint och man ryms många där. Och dom var glad at vi kom förbi så dom fick träffa Molly innan dom åkte iväg.

Sen åkte vi hem och ingen speciell middag blev det för Tommyvarbjuden på grabbkväll hos grannen med Ärtsoppa och punch och ett gäng glada grabbar. Och jag och Molly stannade hemma och min middag det blev ett tortillabröd somjag gjorde som en pizza med lite av varje på och det smakade bra. Det stormade så fruktansvärt så jag vågade knappt gå ut med Molly för jag var rädd att hon skulle blåsa bort. Men hon sov i flera timmar och brydde sig inte om blåsten. Det to tag i huset ibland så jag trodde att nu kommer det något träd över huset det var riktigt obehagligt.

Jag tittade på Farmen, antikrundan och fuskbyggarna det är helt otroligt vilka dåliga hantverkare det finns som  lurar folk. Ger sig ut för attvara seriösa men, men....

Tommy kom hem vid 23.30 0ch just som han stampade på altanen så for strömmen andra gången på mindre än en vecka. Vi tände ljus och var uppe en stund men sen lade vi oss och läste och min läslampa funkar bra sådana gånger.

Strömmen kom tillbaka någon gång vid 2-tiden på natten så när vi steg upp då funkade det.

     

Fredag

Vi vaknade 05.30 huja det blir bara tidigare och tidigare. Men det konstiga är att vi kommer inte i säng tidigare ändå.  Molly ut på pinkrunda och vi fikade och läste NSD.Sen de vanliga morgonsysslorna och det blåste lika mycket den här dagen. Vi upptäckte att enn ruta från väthuset hade lossnat och blåst iväg. Tommy var ute och letade överallt runt omkring men inte hittade han den. Jag mailade Jula där vi köpt växthuset för att kolla om det går att beställa en ny och det funkar tydligen så man kan göra det. Det var ju kanonbra.

På förmiddagen vid 11 då blev det strömlöst igen och vi hade just tänkt koka kaffe för andra gången idag men då hade vi ju eld i kaminen så vi kunde koka vatten på den. Och vi fick oss kaffe men denhär gången blev det inte långvarigt strömavbrott. Men efter en timme ca for den igen och man undrar i vilken värld lever vi elen slås ut, telefonen funkar inte när det blåser eller är snöyra mm och tågen funkar inte heller och det är 2014.....

Ingen middagaslagning vi var bjudna till Karin på middag eftersom hon fyllt år.

Vi åkte med med Fredrik för han och Hasse skulle oxå dit och Molly fick hänga med. Det var som vanligt jättegod mat 3-rättersmiddag  en förrätt med 4 goda grejer, laxrulle, en filodegskorg fylld med en god röra,ett bröd med räkröra mm. varmrätten var fyllda dubbla kycklingfileer, en krämig god potatisgraäng , en jättegod sås med sting och en härlig sallad. Och efterätten var en dajmkaka och kaffe med likör. Allt var så underbart gott. Tack Karin...

Jaa, hon är duktig på att laga mat vår syster yster Karin .

Vi var 10 personer som åt och drack gott och skrattade och hade en fantastiskt trevlig kväll med trevligt sällskap.

Och våran Molly hon var så snäll och lugn inga problem att ha henne med sig. 

Vi åkte hem vid 00.30 och resan gick bra och sängen kändes skön.


     


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards