keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 22 september 2013

Städdag, Fredagsmys, V-75- vinst och Middag med Holmgrens

Av Chatarina Berglund - 22 september 2013 20:20

2013-09-19

Torsdag

Idag vaknade vi tidigt och fikade som vanligt och läste tidningen. Vädret var väl så där lite halvdant med renet hängande i luften.

Tommy åkte till bagarstugan och målade dörren klart. Han målade även muren och lackade några foder. Och ett fönster som var i dåligt skick.

Jag ägnade min dag åt att städa lite skåpar och garderober. Börjde med lite höststädning. Röjde bort en hel del tidningar som vi sparat och som vi förmodligen inte kommer att titta i fler gånger. Har man inte tittat igenom dom på ett år kan man lika gärna slänga dom eller lämna till återvinningen.

Tommy kom hem vid 17-tiden och då åt vi bara rester från gårdagen. Lite tv-tittande och sen var det sängen och boken om Ove...Jaa, jag kan inte annat än skratta åt denna Ove.



2013-09-20

Fredag

Vi vaknade väldigt tidigt idag den var bara 06.00 varför vaknar vi så tidigt när vi får sova hur länge vi vill. Men det är ju så vaknar man och känner sig utvilad då är det bara kliva upp.

Jag åkte till stan att träffa Karin . Jag skulle skjutsa henne på stan och handla lite grann. Vi var på Kvantum och på Dollar store.

Sen åkte jag hem och då hade Tommy fixat i växthuset tagit ut nästan allt . Plockat in alla tomater , gurkor och squash.

Jag ägnade mig åt lite middagsfunderingar och förberedelse inför kvällen. Jag gjorde parmesangratinerade gröna musslor med tomatsalsa. Jag gjorde även dumplings och rispappersvårrullar fyllda med glasnudlar, strimlade morötter, räkor, paprika,lök och nötter. Och en sallad och dipsås. Allt var gott....

Senare hälsade våra grannar på en stund och vi satt och surrade om ditt och datt. Och dom hade lilla Zamira med sig som vuxit och blivit så stor. Men fortfarande lika smidig och balanserar runt på hyllor och dylikt utan att riva ner något, man fattar inte hur hon lyckas.Om jag skulle kliva runt på deras hyllor när jag hälsade på då skulle inte en pryl vara hel jag skulle nog rasera hela huset. Men nu är det ju inte vanligt att folk skuttar runt på bord och hyllor borta. Men ibland önskar man att man vore lika smidig som en katt och kunde göra det haha.


           


2+13-09-21

Lördag

Jaha då är vi framme vid lördag och då är det ju V-75 så då blev det att läsa och kryssa i och ta bort och lägga dit och plocka bort och läsa lite mer och kanske den hästen vinner  eller så vinner den, och det är Björn Goop . Robert Bergh osv osv...Jaa lätt är det inte. Jag fick till slut till en riktigt bra rad i mitt eget tycke . Men det återstår att se.

Det var ett riktigt dåligt väder med regn och rusk mest hela dagen . Ibland öste det ner riktigt rejält.

Jag började med middagsförberelse,. Vi fick gös av Hasse som han fiskat och fileat. Jag lättgravade fileerna och stekte dom i kastrullen. Till det åt vi färsk potatis från landet. Vi har fortfarnde kvar några kålar. Och en kall sås med creme fraich, morötter, lök, kapris och dill. Det var jätte, jättegott.

Jaa, och så travet då joo, 6 rätt blev det och jag fick tillbaka 980 kr jag fick i alla fall vinst. En ynka häst som jag missade och 7 rätt gav 63 000 drygt hade ju suttit fint. Tänk att en häst kan göra så mycket på utdelningen.

Jaa, det bara att ta nya tag nästa lördag...

Senare på kvällen bakade vi mjukkaka ca 35 st. Tommy satte 4 mjukkakor i en påse och gick över till grannarna och hängde den på dörren så dom skulle ha till frukostfikat.


     


 


2013-09-22

Söndag

Jaa, vi sov till kl. 09-00, lite längre än vanligt men vi kom inte i säng förrän vi 02-00-tiden efter att ha packat in alla mjukkakor och diskat och röjt undan.

Det var även mulet idag och lite trist väder. Jag förbereder för middag i kväll. Hela familjen Holmgren ska komma hit och äta och samtidigt firar vi Tommys födelsedag som inföll i måndags.

Till förrätt blev det en rundel på fralla med en blandning av hackad rökt skinka, purjolök, pesrsilja och brieost. Jag vispade creme fraiche tills den blev tjock sen  smaksatte jag den med senap, salt och peppar. Bredde ett lager på brödet och toppade med skinkblandningen, och spritsade några toppar av senapsröran ovanpå.

Till varmrätt gjorde jag oxfile och  kyckling, fyllda halva potatisar, pepparsås och sallad. Till efterrätt bakade jag knäckflarnsskålar som jag fyllde med glass, jordgubbar och tunna chokladplattor. Alla var nöjda och tyckte det var gott. Det är så jättekul när dom kommer hit och vi skrattar väldigt mycket och barnen är ju så härliga.

Och vilken present han fick ,en fin korg med en massa godsaker. Ostar, torkat älgkött, päron, olika sorters kex, kaviar, ädelost med päron, kryddost mm. Många läckerheter.

Och när dom åker då saknar man dom det blir så tyst...Men vi träffas väl snart igen.

Som ni ser har jag ägnat kvällen åt min blogg det tar lite tid när man inte gör det varje dag...


                 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards