keckes matblogg

Alla inlägg den 8 januari 2014

Av Chatarina Berglund - 8 januari 2014 17:42

Trettondagsafton, kände mig risig ont i kroppen, huvudet och halsen allmänt  hängig. Vilade en hel del och Tommy klev in i köket och fixade middagen. Det kändes bra att bli serverad. Det blev ingen Vilda Western för oss det kändes jobbigt att tänka på Western med pang pang och en massa vildar. Nää, en lugn kväll med TV och pytt i panna

med rödbetor och stekta ägg. Jättegott.

Lade mig tidigt och läste en stund i min bok sen somnade jag rätt så tidigt. Skönt.



Trettondagen

Jag vaknade ganska tidigt på morgonen och kände mig riktigt utvilad och i betydligt bättre form än  trettondgsafton. Snö hade det kommit under natten så det var vitt ute. Vi fikade som vanligt kaffe och smörgås och det är ju alltid lika gott. Och våra små vänner dom flaxade på för fullt och kämpade med maten. Även kurrarna var här och jobbade för att komma åt frön och nötter mm.. Tommy hängde upp en korg som han fyllde med solrosfrö han hängde den på klädstrecket och tänkte att nu kan inte kurre komma åt den maten för dom kan ju inte sitta på klädstrecket. Men ack så fel han hade. Helt plötsligt hoppade kurre (kurrarna) från tallen rakt ner i korgen och prickade den oxå. Och det var ganska långt från klädstrecket och rätt så högt upp , men lätt som en plätt fixade han det. Dom klarar allt

Tänk om man hade en sån energi oj,oj... Men jag återvände till köket igen och fixade middagen det kändes bra.

Jag vill inte vara från spisen många dagar. Jag gjorde en potatispannkaka för jag var så jäkla sugen på det. En sådan som mamma gjorde,som vi barn älskade. Ofta när hon frågade vad vi var sugna på svarade vi just potatispannkaka.  Hon gjorde den på ett speciellt sätt utan ägg och mjölk mm. Bara rå potatis som man maler som

när man gör palt.Och sen blandar man salt och vetemjöl i smeten och rör ihop det ordentligt. Man tar en långpanna och bryner köttigt rimmat fläsk i den och sen häller man i smeten och brer ut den och gräddar den  drygt 1 timme. Efter ung. halva tiden tar man ut den och vänder pannkakan. Är det svårt att vända den kan man dela den i 2 halvor då är den lättare att vända. Den ska bli lite knaprig och smaken är lite som palt. Oj, det var så himla gott. Det är riktig potatispannkaka. Om man söker  recept på potatispannkaka kommer det bara upp sådana recept med ägg och med mjölk. Inget som min mammas och den är bara godast...

Senare blev det lite TV-tittande Landets skönaste gårdar,  Årets mästerkock mm.

Och sängen och boken ....Och dagen har blivit 58 minuter längre sedan det vände den 21 december. Det blir bara bättre...


 

Tisdag

Vi vaknade rätt så tidigt och fikade kaffe och macka och surrade på vad vi skull hitta på en sådan här dag. Det var +-grader fortfarande och blött och grått och disigt och väldans tråkigt väder.

Men det verkar vara så det ska vara denna vinter. Vi bestämde i alla fall att vi skulle åka till Storhedn en sväng och kolla på spisar. Jag behöver en ny men vi har 70 cm bredd och det finns inte så många som har den bredden hemma. Det blev då inge köp ännu. Vi ska åka på ELON och kolla någon dag. Dom skulle få hem och sen kunde dom beställa en till ett ganska vettigt pris. Tänk nu är det vardag igen och rätt så skönt det oxå. Inte för att det spelar så stor roll för oss som är lediga alla dagar. Men alla som jobbar unnar man ju de extra lediga dagarna.

Middagen blev på COOP restaurangen en hamburgertallrik. Jaa, det var riktigt gott det oxå som omväxling.

Sen åkte vi hem och packade in det vi handlat och sen tittade vi på  Sveriges mästerkock och Maria Wern en spännande kriminalserie i 2 delar.

Hips vips var kl 00.20 och dax att inta sängläge. Läste ganska länge och sen var det hopplöst att sova. Vi låg mest och trillade runt och suckade och surrade , men samtidigt spelar det ju ingen roll om vi inte somnar på en gång. Vi får ju sova hur länge vi vill på morgonen. Bortåt 03.30 somnade jag i alla fall.



Onsdag

Redan onsdag oj vad veckorna springer i väg. Vi vaknade i alla fall tidigt  på morron redan kl 07.00 och fikade en macka och kaffe, och eladade en brasa. Trots att det är + grader är det ändå skönt att elda. Vi kommer förhoppningsvis att var tröttare i kväll så attvi kan somna tidigare än 03.30

En lika grå, trist , blöt till och med regn har det kommit ganska mycket av  idag. Man vill inte alls gå ut.

Nu är glada julen slut, slut, slut, nää inte riktigt ännu, men vi har i alla fall haft julgransplundring jag och Tommy idag. men vi har bar tagit bort tomtarna och julgranen, men ljusstakar och stjärnor får var kvarä nnu ett tag.

Det blev så tomt  när julgranen försvann.

Men det var ingen riktig julgransplunrdring som vi hade hemma när jag var liten. Då var det dans kring granen och lekar och även godispåsar. Men det blev en enkel plundring med kaffe och smörgås det gick bra det oxå.

Till middag blev det en riktigt mustig gryta med högrev, lök, vitlök, rött vin, krossade tomater, buljontärningar, champinjoner, syltlök, bambuskott kryddor mm. Ner med köttet som var fruset i tryckkokaren tillsammans med  tomater,lök, vitlök , vin, buljong och kryddor och lite vatten. Koktid 45 minuter mört som sjutton. Skar köttet i små tärningar och blandade i resten av tillbehören och lät det koka ihop en stund. Serverade detta tillsammans med kokt potatis och broccoli. Jättegott. Det blir väldigt god och mustig sky i tryckokaren. Det är verkligen en fanatstisk uppfinning. Jag kan varmt rekommendera den.

Nu blir sveriges skönaste gårdar, Sveriges mästerkock och Maria Wern med den spännade upplösningen på hennes kriminalserie.


   


 


      




Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards