keckes matblogg

Alla inlägg under december 2012

Av Chatarina Berglund - 3 december 2012 18:32

Måndag 2012-12-03


En promenad blev det i dag ca 5 km. Det var skönt, hög luft, men en hel del snö kändes tyngre att gå. Men det gick bra. Sen kom katten som vanligt ungefär vid 12- tiden. Gav hen mat och hen åt med god aptit.

Jag tog fram symaskinen för jag tänker sy en stor tomte. Har börjat, sytt byxor och tröjan samt stoppat kroppen, armar och ben med  vadd.

Den är fortfarande huvudlös, men funderar på en lösning även till det problemet. Vi får se hur den blir om jag kanske fotar den och lägger ut den om den blir bra.

Middag i dag lutfisk oj,oj vad gott. Lutfisk, kokt potatis , bechamelsås och stött kryddpeppar. Mumsimums. Och  även gurka och tomater det kanske  låter udda, men inte för mig. Tommy blev jätteglad när han fick lutfisk.

Av Chatarina Berglund - 2 december 2012 22:57

 
 
 
 
 
 

Lördag 2012-12-01

Jag har ju redan berättat om lördagen, men en sak har jag glömt och det är så att jag fick 7 rätt på V-75. Men miljonär blev jag inte nää, 1644 kr, men det är inte fy skam heller, även om man önskat att det hade varit större utdelning.

Vi spelar även med tjeträffen 1 gång i månaden och det är jag som fixar det. Vi fick även 7 rätt på den raden kul. Det går till vår kassa som vi så småningom ska göra något kul för tillsammans.

 

Söndag 2012-12-02

I dag har vi tagit det lugnt och slappat ordentligt. Tänt första ljuset i adventsljusstaken.

Vi åt köttfärssås och pasta (tagliatelle) till middag. Enkelt och gott. Sen har jag bakat bröd ca 20 st.

Jag bakar ett böd som jag äter varje morgon till frukost. Det innehåller inget socker. Solrosfrö, soltorkade tomater, oliver, lök , jäst , vatten, salt ,olja, dinkelmjöl fullkorn el. fiberhavregryn ,  beroende av vadjag har i skafferiet. Och vanligt vetemjöl samt manitoba cream oxå en typ av vetemjöl med bättre jäskraft. Sen penslar jag det med vatten och strör på flingsalt innan jag gräddar dom.

Och matat katten som vanligt oxå.

Det är väl vad som hänt i dag.


 
 

            

 
 
 
           
 
     
 
 

 

                   

 
 

                        

Av Chatarina Berglund - 1 december 2012 23:17

 
 
 

Lördag 2012-12-01

Jaa, den här dagen har vi varit bjudna till Andreas och Camilla på fika i deras nya hus. Oj, Oj så fint stort,öppet snygga tapeter och över huvud taget såååå fint. Jag skojade med Camílla tidigare att jag kommer nog inte,oh varför, nää jag blir så avundsjuk Nää skämt åsido, visst en köksö som jag gärna hade velat haft, men hur skulle jag rymma den nää det går inte, Men jag höll ju på gå vilse, så många rum dom hade, Det var rum både uppe och nere. Bad och toalett flera stycken och i varje fanns det dubbla tvättställ och speglar. Och tänk så kloka dom varit som hade tänkt framåt till barnen blir tonåringar så har dom plats att fixa till sig när dom ska ut på galej. Jaa ,ett väldigt fint hus. Dom skulle ha julafton i år och de förstår jag med dom ytorna ryms hela tjocka släkten. Härligt! ! Oh gott fika hade dom oxå. Och jag som inte gillar sötdoppa fick ju kex med ost, päron och paprika jättegott. Mycket folk var det oxå. Mycket trevligt. Tack Camilla och Andreas.

Nu kommer vi till kvällens middag!

Förrätt Smördegskrustad med skagenröra, hemgravad lax, kräftstjärtar, brieost och löjrom.Mums

Varmrätt Skinkstek marinerad med rosmarin, enbär och vitlök . Ugnstekt ca 1,5 timme. Till detta Keckes potatistårta med västerbottensost, vitlök, ägg och grädde. Ugnstekt ca 1 tim mycket gott.Sallad med morötter, haricots verts, rödlök, tomater, gurka,paprika granatäppelkärnor med dressing ,flingsalt,svartpeppar, olivolja och vit balsamvinäger. Ni förstår väl att jag måste gå på viktväktarna, nää jag håller igen under veckorna för att kunna äta gott på helgerna.

Efterrätt kaffe. Eftesom varken jag eller Tommy är några efterrättsmänniskor så hoppar vi efterrätten. Jag lägger krutet på förrätt och varmrätt. Obs! Min man Tommy har dukat kolla så fiiint. Han kan oxå om han vill!

 

 
 
 
 
 
 
Sås med sopp som vi plockat här i Alträsk den är bara så goood!
 
 
 
 
 
 

Av Chatarina Berglund - 1 december 2012 21:53

 
 
 

2012-11-30

Jag har inte berättat om maten vi åt i går fredag, men här kommer det en meny.

Förrätt Stekt raskensbröd med hemgravad lax, kräftstjärtar, löjrom,smetana mm. Väldigt gott!!

Varmrätt Hel färsk kyckling lagd i hemkokad saltlag med salt, socker och kryddor (svartpeppar, basilika,vitlök)

Koka en lag med 2 liter vatten ca 7 msk salt + 1 grönsaksbuljongtärning och kryddor.Lägg ner den råa kycklingen och låt den ligga ca . 20 timmar. Ta upp kycklingen och torka den torr.Pensla med soja , honung, pressad citron och svartpeppar och lite senap. Stek kycklingen i 225 grader ca 25 minuter. Ta ut och pensla med marinaden och sänk värmen till 150 grader och stek färdigt i ca 40 min. pensla en gång till under tiden.

Jättegod blir den saftig och kryddig mums. Till detta gjorde jag en risotto med lök, paprika och kantareller (OBS kantarellerna har vi själva plockat i Alträsk)Mums igen. Varm sallad stekt  paprika , lök och gurka,salt och peppar.

Efterrätt blev kaffe med hembakta pepprkakor och ädeloströra mums igen!!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards