keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 20 januari 2014

En stadstur i kylan

Av Chatarina Berglund - 20 januari 2014 23:24

Måndag

Idag var det oxå - 28 när vi vaknade så det blev inte varmare idag heller.men tur att vi har ved ochen kamin så vi kan elda en brasa på morgonen när vi sitter och fikar och tittar på våra små vänner på utsidan. I morse var även domherrarna här och käkade, men dom äter inte från fågelbordet dom sitter på marken  och på altanen och äter det dom andra fåglarna tappar ner. Domherrarna var så uppburrade så dom såg ut som stora bollar.

Efter vi hade gjort de dagliga sysslor med bäddning, duschning mm åkte vi en sväng till stan trots att det var så kallt. Vi åkte till Erikslundarna för att lämna lite middagsmat biffar bl a. Robin var hemma så vi drack kaffe där och satt en stund och surrade.

Sen åkte vi till Coop och handlade några saker och träffade en massa folk som vi kände så det blev lite surr här och där. Det var trots allt folk ute fast det var så kallti Boden var det -30-31. I Heden var det - 32 huja.

Sen styrde vi kosan hemåt och det höll sig kring 30-31 hela vägen till vi kom till Alträsk då var det 27.

Skönt att komma hem i värmen. Tommy gjorde en brasa så det blev så varmt och skönt.

När vi hade varit hemma en stund kollade vi tempen - 24 och nästa gång vi tittade var det bara -19 härligt nu vänder tänkte vi .

Till middag blev det en korvsoppa med pasta, potatis, lök,paprika, selleri och korv och kryddor till det nybakade ostfrallor med sesamfrön. Jättegott...

Senare bakade jag kakor igen den här gången kakor med hackad blockchoklad. Det skulle bli 50 enligt receptet och det blev då säkert 120. undrar hur stora dom gjort sina. Jag tyckte mina var nog stora. Kakmonstret (Tommy) har ätit en hel del och han sa att dom var mycket, mycket goda...Själv har jag inte smakat dom jag är ingen som gillar sötsaker, men jag gillar att baka och ju sliskigare och krångligare ju roligare är det.

Fredrik ringde när han var påväg upp till jobbet i Kiruna och sa att temperaturen pendlade mellan  -19 i (Alträsk)och på vissa ställen - 33. I kiruna var det bara - 12 det kan man inte fatta att dom har så mycket varmare än här.

Han hade bokat tåget för det är ju skönt att slippa köra bil när det är så kallt, men han ringde och kollade och alla tåg var inställda så dom skulle betala tillbaka pengarna.Sen har vi tittat på Farmen och på Hollywoodfruarna mm.

Nu är kl faktiskt 24.04 så det är en ny dag tisdag alltså. Nu blir det snart sängen och boken som jag snart har läst ut igen. Måste börja fundera på en ny då får vi se vad det blir...


       


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards