keckes matblogg

Alla inlägg den 14 februari 2013

Av Chatarina Berglund - 14 februari 2013 18:56

2013-02-14

Torsdag

Efterfrågan på detta recept  


Köttfärsfrestelse


8-10 medelstora potatisar


500 g köttfärs

1 gul lök(hackad)

2 rivna vitlöksklyftor

2 dl chilisås (hot eller vanlig)

1 buljongtärning

1 hackad chili (röd)

2 dl matlagningsgrädde

Kryddor efter behag


Bryn köttfärs, lök och vitlök tillsätt chilisås, chili, buljongtärning och vatten ca 4 dl och låt det koka ihop späd med mera vatten vid behov.Den blir godare ju längre den får koka. Tillsätt matlagningsgrädden och avsmaka kryddningen man kan sätta i sambal oelek om den känns tam.

Skala och riv potatisen på den grövsta rivskivan. Förkoka gärna potatisstrimlorna i vatten blandat med buljongtärning en stund ca 5 min.

Varva sen i en ugnsfast form potatis i botten sen köttfärsröran och potatis högst upp.

Strö på riven ost och grädda i 175-200 grader ca 45 minuter.

Servera med sallad. Smaklig spis!!!


 


Av Chatarina Berglund - 14 februari 2013 18:25

2013-02-14

Torsdag

Alla hjärtans dag vilket påhitt egentligen. Sådana dagar kan man ha när man själv vill om man vill, tycker jag.

I dag har jag varit till stora staden och handlat lite mat åt oss och åt Evert. Jag ringde min granne Chatrine i dag . Hon är sjuk tydligen influensan hon är riktigt däckad. Hon har ont både utanpå och inuti kroppen, feber och huvudvärk. Jag ringde för att kolla om hon behövde något när jag ändå skulle ner och handla. Det enda hon behövde var panodil och det köpte jag till henne och en bukett med lila tulpaner det kan hon behöva som uppmuntran. När jag gick dit med grejerna stannade jag inte länge. Rädd att bli smittad.

Tommy är oxå lite hängig ont i halsen och lite rethosta och ev. feber, men han har jobbat i alla fall. Smittan slipper man inte undan.

I dag blev det en enkel middag pytt i panna med stekta ägg och rödbetor. Mycketgott!!


 

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards