keckes matblogg

Alla inlägg under februari 2013

Av Chatarina Berglund - 5 februari 2013 22:24

2013-02-05

I natt vaknade vi vid av att klockradion blev tyst (vi har oftast på den hela natten)  och inte bara den allt annat oxå. Jag kollade på klockradion och den blinkade alltså strömlöst. Det var ju ett riktigt busväder i går och i natt med blåst och snöyrande. Drygt 04.00 var strömmen tillbaka. Lika bra att den far på natten när man ska sova för då klarar man sig utan el.

När Tommy åkte hem från jobbet i går hade det hänt en olycka mellan Mjedsjön och Vändträsk. Det var en buss och en personbil som var inblandade, men de stod utanför bilen så de verkade inte vara skadade. Vi kollade i NSD i dag men det stod ingenting om den olyckan och inte i Kuriren heller. Men eftersom vi även prenumererar på Världsbladet (Piteåtidningen för alla som inte vet) så satt Tommy och läste den i kväll och där stod det om olyckan. Det är inte första gången som PT har med sånt som hänt i Boden , som NSD eller NK inte har skrivit om. Medan farfar levde hände det att han ringde från Piteå och berättade vissa saker som hänt runt omkring Boden bl a en gång när han ringde och berättade att det varit inbrott i Alträsk och vi hade ingen aning om det för i våra tidningar stod det inte något men i PT där fanns det med. Det är ju lite konstigt kan man tycka .....

Kanske ska överväga att säga upp NSD och bara ha världsbladet.

I dag har jag varit till frissan skönt att bli av med lite hår. Jag skulle egentligen klippt mig förra veckan, men jag sköt upp det en vecka för jag kände mig inte så pigg att börja  krångla mig in och ut ur bilen. Men nu är det gjort.

Sen var jag och köpte kattmat till Evert på Dollar. Och handlade lite mat på Kvantum så vi inte svälter i hjäl om det blir så mycket snö att vi inte tar oss härifrån haha.

Till middag idag blev det köttbullar, kokt potatis, sommargurka (jag kallar den så färsk , ättiksinlagd gurka) och rårivna morötter. Gott.

I kväll har jag bakat det goda och lättbakade knäckebrödet det är bara sååå gott och sååå enkelt.

Dagen har ökat med 3 timmar och 55 minuter


       

Av Chatarina Berglund - 4 februari 2013 22:35

2013-02-04

Måååndag i dag. Kallt som attan i morse, burr. Men varmare under dagen tempen ändrade fort redan vid 13-tiden var det -4 och helt plötsligt -0,9 och snöööö ännu mer, hur mycket finns det av den varan.

I dag har jag faktiskt putsat några fönster (bara insidan) och bytt gardiner. Satt nytt tyg på locket till min tidningskista och klätt om sitsen på en stol oxå. Och dammsugit. Så mycket har jag inte gjort på länge. Det känns faktiskt i kroppen . Till middag blev det Isterband och stuvad potatis, oj så gott.

Evert har oxå varit här och ätit i dag, men bara lunch. Middagen serverade jag vid 16-snåret, men han dök aldrig upp,

hade väl annat för sig

Nu har dagen ökat med 3 timmar och 48 minuter.

Det är bara 137 dagar till Midsommarafton.    

Av Chatarina Berglund - 3 februari 2013 18:40

2013-02-02

Lördag

Jaa,lördag i dag. Laddar för V-75 som vanligt läst om hästarna om och om igen. Lagt till hästar och plockat bort och lagt till ....men det slutar som vanligt med 4 rätt tänk att det ska vara så svårt att pricka in sjuan .Men nya tag nästa lördag.

Evert har fått sin mat som vanligt och ätit med god aptit. Tommy har skottat snö på taket och på marken och på altanen och överallt. Mycket snö, nu räcker det vi klarar oss den här vintern med det vi har.

Skoteråkarna har varit i farten i helgen, men föret är inte det bästa det är så lös snö så dom har kört fast en hel del och fått slita och skotta som galningar för att komma lös. Det är ju inte kul. Men motion får dom i alla fall.

I natt har jag sovit på sidan både på höger och vänster en liten stund det var skönt. Men det gör ont efter en stund då får jag inta ryggläge igen, men det går i alla fall framåt.

Middagen idag blev en förrätt med bresaola på isbergssalladsbädd med brieost, rostade cashewnötter, balsamicocreme och tomatmarmelad.

Varmrätt ugnstekta revbensspjäll med potatisrulle, sås och sallad. Mycket gott!! Vi tittade på melodifestivalen och konstaterade att inga höjdare var med.....Senare kom vår grannar över en stund med lilla Zamira, ochvi satt och surrade ett tag om ditt och datt.



     


Söndag

Jaa, vi sov till 9.00 ca. Men nu märker man verkligen ljuset på morgon. Vilken skillnad det har blivit det är ju härligt. När solen skiner på dagarna ser man hur hemska fönster man har , men det är inte så länge den är uppe ännu så det får man stå ut med. Man kan ju inte putsa dom ännu.

I dag har Tommy fortsatt med snöskottning på taket, och när han skottade ner från taket hamnade nästan allt från taket på altanen så då var det bara skotta den snön en gång till från altanen.

Vi blev sugen på pizza i dag men här finns ingen pizzeria. Och inte har dom hemkörning ut på vischan heller. Så då får man göra sin egen pizza och det gick bra och gott var det.

Jag har beställt hem nya glasögonbågar på prov och har provat och provat det är alltid så svårt att välja ny båge, men jag har nog bestämt mig nu.

Nu blir det inge mer bloggande förrän i morgon.


 






Av Chatarina Berglund - 2 februari 2013 15:25

2013-02-01

Fredag

Jaa, fredag igen veckorna går fort fast jag tycker det varit lite segt ändå, men det blir bättre.

Nu känner jag mig betydligt bättre har fått tillbaka det mesta av orken kanske inte fullt ut men....

Såren håller på att läka det känns för det kliar mycket. Bandagen sitter kvar ännu, men till veckan ska jag försöka ta bort dom huja, huja.

Evert kom som vanligt på fm och fick sin mat och även på em fick han en portion. Ett härligt väder är det ju. även om det snöar nästan varje dag, men det är i alla fall varmt.

Middagen igår blev Ugnstekt hel kyckling som jag marinerat ett dygn i saltlake och sen penslat den med  en marinad av soja, citronsaft , honung och svartpepper och stekt den ca 1 timme i ugn. Den blir otroligt saftig och god.

Till det blev det potatisotto samma som risotto men potatis i stället för ris det var jättegott.

Och en sallad på picklade och marinerade grönsaker ( morötter,paprika,purjolök och vitlök) marinerad i vit balsamvinäger, fisksås,socker och peppar. Och hemkokt tomatmarmelad med citron och hel ingefära.

Sen blev det kaffe och tv-tittande På spåret, Skavlan och Farmen.


       



Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards