keckes matblogg

Alla inlägg den 2 januari 2013

Av Chatarina Berglund - 2 januari 2013 19:03

På begäran lägger jag ut receptet på potaisrundlarna. Jag höftar väldigt mycket när jag lagar mat men jag ska försöka få till det.


Potatisrundlar


Ca1 kg potatis

3 ägg

3 dl grädde

Riven ost

2-3 vitlöksklyftor

Salt och peppar efter smak


Riv potatisen på den näst finaste rivskivan (på min är det den jag använder), blanda den med ägg, grädde, vitlök och riven ost samt kryddor. Rör i hop allt i en skål. Häll i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda i ca 1 tim i 200 grader Låt den sen svalna och ta ut rundlar med en utstickare finns  i olika storlekar. Sen värmer man rundlarna innan servering. Vill man göra i en mindre form så anpassar man receptet efter formen.


Lycka till och smaklig måltid!!!


 




 

Av Chatarina Berglund - 2 januari 2013 17:59

   2013-01-02

En sak vet jag och det är attTommy har börjat jobba i dag. Tyvärr.

Och natten den var orolig ingen av oss var trött. Vi läste och läste till klockan var 02.00 Sen försökte vi lägga igen våra blå, men hopplöst. Tommy surrade hela tiden att det var varmt och jag sa tvärtom att det var kallt. Oj oj så jobbigt. Men någon gång där efter 03.00 somnade vi och klockradion satte i gång 05.20 Då var vi trött, men när man kommer sig upp och får lite kaffe så går det bra. I kväll får vi hoppas att det går bättre.

I övrigt har jag dansat ut julgranen och tallriset. Allt annat har jag kvar ett tag till.

Katten kom tidigt på altanen var säkert hungrig.Jag gav den kokt lax, kalvsylta, leverpastej och pasta.Den åt upp allt utom pastan. Undrar vad man ska ge den i stället. Den gillar inte potatis och inte ris. Tänkte prova med korngryn kanske det går hem. Det kan ju vara så att den är van med GI-mat och då vill den ju inte ha kolhydrater eller kanske LCHF mest bara grädde, bacon och majonäs typ.

Middagen i dag blev korvstroganoff med kokt potatis och sallad. Gott med vanlig husmanskost.


     



 



 




   


Enkelt men oj så gott!




Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards