keckes matblogg

Alla inlägg den 3 januari 2013

Av Chatarina Berglund - 3 januari 2013 20:39

Jag lägger ut receptet på Surkålsgrytan eftersom det har kommit önskemål om det.

Ska försöka få till höftandet haha.


Surkålsgryta (Choucroute) 4 personer


1 burk druvans surkål  

1 gul lök skivad

1 bit skinka eller rökt sidfläsk  ( man tager vad man haver)

Kabanosskorv 2 st

Salsiciakorv  (finns att köpa färsk alltså rå) den är jättegod

Några prinskorvar. Man kan ta annan korv om man vill.

Kummin

Lagerblad

Peppar

Buljongtärning.

 2-3 dl vatten


Stek löken, korven, och skinkan

Koka ihop surkålen med vatten och buljongtärning ta bara en 1/2 buljontärnig till att börja med för lagen som surkålen ligger i är oxå salt.  Lägg även i kryddorna och låt dom koka med.  Koka i ca 20 minuter. Smaka  dig fram hur salt du vill ha.

Sedan lägger du i den stekta löken ,skinkan och korvarna. Låt det koka ca 10 minuter.

Strö hackad persilja över och servera med dijonsenap.

Lycka till. Smaklig måltid.





Av Chatarina Berglund - 3 januari 2013 18:47

2012-01-03

Jaa, redan torsdag, en kort arbetsvecka .

Vi hade inte så lätt att somna i natt heller. Den blev drygt 03.00

Men i natt kommer det att gå bra förhoppningsvis.

I dag har jag varit riktigt lat suttit vid datorn och lekt mest hela dagen. Det är skönt med sådan dagar oxå någon gång.

Gick en kort promenad och när jag kom tillbaka skuttade katten fram och tittade på mig ungefär som att den tänkte, ska jag inte få någon mat i dag.

Joo. den fick mat rester av julmat kalvsylta, prinskorv, leverpastej och köttbullar. Den åt med god aptit. Efter en stund dök de stora kråkorna upp och störde henne, men hon åt upp nästan allt och det var rätt mycket. Sen fick kråkorna ta det som blev kvar. Och dom  tog även papperstallriken,kanske dom äter upp tallrikarna  oxå.

Det var väldigt vackert när solen gick upp i morse. Jag fotade några bilder.

Till middag i dag blev det Surkålsgryta med lök,rökt skinka, kabanosskorv och prinskorv. Och kokt potatis till.

Det var gott.


 


 



 






Hopp om  att ljuset är på väg tillbaka. Härligt. Dagen har blivit ca 5 minuter längre sedan 21 december.


   

                     
                    
                   
 
 
 
 
 

  

 
 

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards