keckes matblogg

Alla inlägg den 13 april 2013

Av Chatarina Berglund - 13 april 2013 10:50

2013-04-12

Fredag

Oj första morgonen på länge man slår upp ögonen och solen inte lyser men vi kan inte klaga om det är lite molnigt några  dagar, efter flera veckor med sol varje dag.

Idag har jag bakat surdegsbaugetter enkla och väldigt goda.

Jag var ute en sväng och fiskade och drog upp en 7,5 kilos gädda lätt som en plätt fast lite tung att få upp,men med lyftkroken fungerade det bra.

Nää ,skämt åsido det var Fredrik som hade fiskat den och kom till mig och ville att jag skulle göra upp den och filea den. Huvudet var ju bautastort. Tommy fick ta yxan till hjälp för att hugga av det visst låter det grymt men ,men...

Den innehöll massor med rom som vi tog reda på och den ska vispas och sköljas och sköljas och vispas osv.osv

Jag förstår nu varför löjrommen kostar så mycket som den gör.

Det var tur att man kunde stå ute och göra upp och filea det stora aset

Men det blev inte gädda till middag den ligger filead och klar i frysen för att senare malas till färs. Sen blir det gäddfärsbiffar till middag någon dag framöver. Dom är jättegoda.

Till middag idag blev det blåmusslor med vitlök, vitt vin, lök och en buljontärning. Räkor, fattiga riddare (stekta bröd) med sallad, gravad lax och räkor. Hembakad baugette.En röra med crem fraiche,ajvar relish och vitlök.

Och även en räkceviche med hemgjord majonäs. Många sorter och väldigt gott.

Sen såg vi på Lets danceoch lite annat...


         


                                 


 

Deckaren tar sig kriminalteknikern har varit ute och kollat . Titta bara hur handen hennes ser ut hujja jag ryser.... 


  

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13 14
15 16 17
18
19
20 21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards